Nyheter

Tall fra Bryggeri- og Drikkevareforeningen for april viser at sukkerfri brus satte ny rekord med en markedsandel på 63,7 prosent. Foto: Berit Roald, NTB scanpix

Sukkerfri brus satte ny rekord

På grunn av økt salg i dagligvare, også av sider, brus, vann og energidrikker, har de store bryggeriene gjennomgående klart seg brukbart under koronapandemien. Mest oppsiktsvekkende i april var at sukkerfri brus satte ny rekord med en markedsandel på 63,7 prosent.

Publisert Sist oppdatert

Det skriver Bryggeri- og Drikkevareforeningen i en e-post til sine medlemmer og samarbeidspartnere.

Øl har så langt i år falt med 1,5 prosent sammenlignet med samme periode i fjor. Likevel er 2020 foreløpig det nest beste året som er målt.

– Småskalabryggeriene hadde en nedgang i april på 26,6 prosent. Nedgangen er så langt i år på 12,5 prosent. Ølsalg til dagligvare økte med 15 prosent i april og har så langt i år økt med 5,7 prosent, skriver Bryggeri- og Drikkevareforeningen i e-posten.

Sider-salget har hatt en vekst på 1,5 prosent så langt i år, og hadde i april en oppgang på 4 prosent. I dagligvare økte sider-salget med 17 prosent i april.

På grunn av hamstringen i mars økte brus-salget med 4 prosent, men så langt i år har brus en nedgang 1,3 prosent.

– Det mest oppsiktsvekkende og gledelige er at sukkerfri brus setter ny rekord med en markedsandel på 63,7 prosent i april, står det i e-posten. Det gir en sukkerfriandel på 61 prosent så langt i 2020.

Vann hadde en nedgang i april på 10,2 prosent. Nedgangen er et åpenbart resultat av vann-hamstringen i mars, og så langt i år har vann en vekst på 3 prosent.

– Så langt i år har utelivsandelen for vann falt med over 30 prosent, mens dagligvare har økt med 8 prosent.

I april hadde energidrikk en oppgang på over 18 prosent. Veksten så langt i år er på litt over 20 prosent i forhold til samme periode i fjor.

Powered by Labrador CMS