Annonse
Kiwi

Tause om kjennskap til plast i «papirposer»

Tirsdag omtale Dagligvarehandelen debatten rundt Sørlandschips’ nye chipsemballasje. Den frontes som «resirkulerbare papirposer» i dagligvarehyllene, men inneholder betydelige mengder plast. Selv sier Sørlandschips at de har fulgt rådene fra Grønt Punkt Norge om hvordan posene skal merkes, noe sistnevnte har bekreftet.

Det mener flere bransjetilknyttede aktører er problematisk. På den ene siden mener de forbrukerne blir villedet av ordet «papirpose», samtidig som det stilles spørsmål ved om posene blir resirkulert i dagens avfallssystemer.

Men hva sier kjedene, som bidrar til å fronte budskapet ut til forbruker? Kiwi skal ifølge Sørlandschips til og med ha laget en egen film om «papirposene» som er lagt ut på Kiwi+.

Vi spør lavpriskjeden om de har vært kjent med plastinnholdet i posene, om det er fare for at kundene kan føle seg lurt av merkingen, og hvilke opplysninger de har fått fra leverandøren om hvordan posene resirkuleres som papir. Kiwis kommunikasjonssjef Kristin Aakvaag Arvin velger å svare Dagligvarehandelen per epost.

– Kiwi er glade for at leverandørene våre jobber med å redusere unødvendig plast. Det endelige målet vårt er å erstatte unødvendig plast på produktene vi selger med rene materialer som er lette å gjenvinne. Vi forstår at det er behov for å ta mindre steg på veien mot dette målet, innleder hun, og fortsetter:

– Når det gjelder denne posen ble vi forsikret om at den er resirkulerbar. Det er mange påstander i Dagligvarehandelens saker, og vi er nødt til å undersøke dem nærmere.

På oppfølgingsspørsmål om det ikke enkelt å svare på om Kiwi var kjent med plastinnholdet eller ei, og hvorvidt det kan være problematisk fronte det plastholdige produktet som «papirpose» overfor kundene, bestemmer Kiwi seg for at de ikke vil uttale seg mer i det hele tatt.

– Vi har god dialog med leverandøren, og har ikke behov for å kommentere saken ytterligere, lyder svaret.

Annonse
Annonse