Vinnerne av årets produkter under helgens Trøndersk Matfestival jubler sammen med daglig leder Aslaug Rustad i Oi! Trøndersk Mat og Drikke (bak til venstre), Ståle Gjersvold i TrønderEnergi og Eli Arnstad i Sparebank1 SMN.Wil Lee-Wright / Oi! Trøndersk Mat og Drikke
Nyheter
Trøndersk matfest med ny vri
I år ble Trøndersk Matfestival annerledes. Kreative arrangører klarte likevel å gjennomføre 120 arrangementer i hele fylket.
I fjor samlet festivalen 220.000 mennesker på Trondheim Torg. I år førte koronaen til en ny vri.
Annonse
– Da vi bestemte oss for å lage en alternativ Trøndersk Matfestival, etter FHIs retningslinjer for smittebegrensning, måtte vi tenkte helt nytt. Trøndersk Matfestival – et sted nær deg – ble bedre enn vi hadde turt å drømme om, sier en jublende glad Aslaug Rustad, daglig leder i Oi! Trøndersk Mat og Drikke, som står bak både Trøndersk Matfestival og Bryggerifestivalen.
Foto Gustav Myraune i Rågo (til venstre), ordfører Frode Revhaug i Frosta, ordfører Rita Ottervik i Trondheim og Aslaug Rustad i Oi! Trøndersk Mat og Drikke. Foto: Wil Lee-Wright / Oi! Trøndersk Mat og Drikke
Hele Trøndelag med
Løsningen ble å invitere publikum til å besøke produsentene der de bor og produserer, rundt om i hele Trøndelag og Matriket Midt.
Og hele Trøndelag deltok: 120 arrangementer fra Oppdal i sør til Røyrvik i nord.
– Vi håpet på ett-to arrangement i alle de 12 trønderske regionene, og endte opp med 120 aktiviteter til sammen! Uten ivrige produsenter, ordførere, destinasjonsselskap og næringsselskap så hadde vi ikke fått til dette. I tillegg melder mange produsenter om godt salg, forteller Aslaug Rustad til Matindustrien.
Tall for arrangementene utenfor Trondheim finnes ikke, men for selve Trondheim har kommunikasjonsleder Silje Kolaas i Oi! Trøndersk Mat og Drikke AS svaret klart: 42.000 mennesker ble telt inn på Trondheim Torg, mot 220.000 i fjor. 42 utstillere i boder, mot 180 i fjor.
I samarbeid med Bryggerifestivalen ble det arrangert bryggerifest med direktesendt konsert fra Lager 11 i Trondheim til elleve ulike bryggerier over hele Trøndelag.
Mange prisvinnere
Hvert år kåres årets produkt i forbindelse med Trøndersk Matfestival. Juryen med erfarne kokker har smakt seg gjennom en rekke innsendte bidrag.
Her er vinnerne:
Årets nykommer: Fermentert frøknekk fra Lykkemat
Årets meieriprodukt: Jåblom - fersk chèvre fra Grindal Ysteri
Årets sjømatprodukt: Krabbe fra Hitramat
Årets økologiske produkt: Ekstra lagret grotteost fra Hitra Gårdsmat
Årets kjøttprodukt: Trollheim Flank Steak fra Trollheim – Nerskogen
Årets ost: Gammel Erik fra Gammel Erik AS
Årets bakst og kornprodukt: Rugbrød med øl fra Stokkøy Bakeri
Åpen klasse: Solemdalslefse fra Heimebakst
Årets matgave: Sendingskorg fra Gangstad Gårdsysteri
Kategoriene Årets ost og årets matgave er nye av året. Sistnevnte skal også delta i en internasjonal finale i kraft av at Trondheim og Trøndelag er European Region of Gastronomy 2022.
Matriket Midt
Bak Matriket Midt står Oi! Trøndersk Mat og Drikke, som også arrangerer Trøndersk Matfestival og Bryggerifestivalen. Alle aktiviteter og prosjekter i Oi! er forankret i Trøndersk Matmanifest.
Oi! Trøndersk Mat og Drikke AS er et non-profit aksjeselskap som ble etablert i 2005. Det betyr at et overskudd ikke deles ut til eierne, men tas tilbake til organisasjonen gjennom styrket egenkapital. 100 eiere fra jordbruk, lokale matprodusenter, offentlig partnerskap, næringsliv, samvirke og reiseliv i regionen.
Selskapet skal videreutvikle Trøndelag som landets mest spennende matregion, slik at det gir mersmak og merverdi lokalt, nasjonalt og internasjonalt. Oi! skal bidra til økt verdiskaping innenfor matsektoren med utgangspunkt i råvarer og kultur fra den trønderske regionen. Utvikling, nettverksbygging og profilering er sentrale stikkord.
Den største eieren er Trøndelag fylkeskommune, deretter følger NTNU, Tine SA, Nortura SA, Trondheim kommune, Grilstad AS, Stiftelsen Sparebank 1 SMN Utvikling, Sør-Trøndelag landbruksselskap og Felleskjøpet Agri.