Nyheter

– Alle butikkene har vist en imponerende innsats i et krevende år, sier Meny-sjef Vegard Kjuus.

184 vinnere av Årets butikk i Meny

For første gang i Menys historie, er det ikke én vinner av Årets butikk. I år står alle butikkene øverst på pallen.

Publisert Sist oppdatert

– Alle har vist en imponerende innsats og levert helt rå handleopplevelser og resultater i et krevende år, sier Meny-sjef Vegard Kjuus i en pressemelding.

Kjeden hadde en organisk vekst på 17,5 prosent i 2020.

Forklaringen til Meny-sjefen på at alle de 184 butikkene er vinnere er enkel:

– Gode team vinner sammen! I 2020 er butikkene satt på prøve med smittevernsrutiner, karanteneutfordringer, stenging av kjøpesentre, endrede handlemønstre og rekordpågang i nettbutikken. Nivået er jevnt over skyhøyt.

Juryen i Årets butikk besøkte mer enn 60 butikker i jakten på vinneren.

– Det er så mye pågangsmot, entusiasme, stolthet, matglede og høy standard der ute, tross et ekstraordinært og krevende år. Meny-kulturen er sterk, og matarbeiderne stråler av stolthet. Vi er ett team og en sterk merkevare. Jeg er ufattelig imponert over våre dyktige ledere og matarbeidere, sier Kjuus.

Ubeskjedent vil jeg si at de råeste dagligvarebutikkene i Norge, er alle Meny-butikker.

Meny endte i 2020 med en omsetning på 21,3 milliarder kroner, noe som er en økning på hele 17,5 prosent mot 2019 – og det med tilnærmet samme antall butikker. Den sammenlignbare veksten er høyest i Rogaland etterfulgt av Trøndelag og Viken. Menys nettbutikk omsatte for 728 millioner kroner, noe som er en økning på 120 prosent.

Hele 106 butikker, mer enn 30 flere enn i 2019, oppnådde en omsetning på over 100 millioner kroner.

– Kundene har handlet mer, og de har valgt flere kvalitetsvarer. For oss som heier på matglede, er det gledelig å se en dreining mot mer kvalitet, gode råvarer og matlaging fra bunnen av. Vi har betydelig vekst i varer som rein, fersk lam, Angus-produkter, skalldyr, håndskårne oster og andre unike, norske matskatter, men også pizzaingredienser og bakeprodukter.

Kjeden hadde sin årlige kick-off onsdag 2. februar, denne gangen digitalt. Stikkord fremover er stø kurs.

– Ubeskjedent vil jeg si at de råeste dagligvarebutikkene i Norge, er alle Meny-butikker. Vi driver utviklingen i bransjen, og det skal vi fortsette med ved å levere den beste handleopplevelsen, det største utvalget og de dyktigste matarbeiderne, hevder Kjuus.

Powered by Labrador CMS