Nyheter

Enorm etterspørsel fremskynder foodoras butikk nummer to i Oslo.

Åpnet butikk nummer to

Bare knappe en drøy måned etter at Foodora åpnet sin første butikk, er nummer to klar for å ta imot bestillinger.

Publisert Sist oppdatert

Det var i slutten av februar at Foodora lanserte et helt nytt konsept i Oslo: hjemlevering av dagligvarer på 30 minutter gjennom Foodora market. Stor etterspørsel gjorde at selskapet fremskyndet åpningen av butikk nummer to, som sto klar like før påske.

Enklere hverdag

Fungerende daglig leder i Foodora Norge, Carl Randers, tror årsaken til pågangen er at mange kvier seg for å gå i fysiske butikker under pandemien.

– I tillegg til at dette tydeligvis er et tilbud folk har savnet, handler det nok mye om den tøffe og vanskelige situasjonen i byen nå. Det frister generelt ekstra lite å gå i fysiske butikker nå. Da er vår viktigste jobb enda viktigere, nemlig å gjøre hverdagen litt enklere for folk, sier Randers.

– Det snakkes om «enorm etterspørsel»; er det mulig å tallfeste det?

– Jeg kan ikke gå ut med spesifikke ordretall. Det vi sammenligner med, er i butikkene som ble åpnet i Finland og Sverige i fjor. Også de hadde en god start, men i Norge har tallene vært enda bedre, forteller PR- og kommunikasjonsansvarlig Iselin Fjeld.

– I den første butikken ble vi raskt nødt til å ansette flere for å håndtere alle bestillingene, legger hun til.

Ingen kunder til stede

Den første Foodora market åpnet i Iladalen i Oslo 22. februar, og butikken har ifølge Foodora-sjefen vært en suksess. Foodora market er del av selskapets «quick commerce»-satsning, og er såkalte «dark stores». Det er fysiske og fullverdige butikker, men uten kasseapparater eller kunder. Kundene handler det de trenger gjennom appen, og får varene på døren.

– Hva kjøper folk mest av?

– Det går aller mest bananer. Deretter følger Coco-Cola Zero og appelsiner. Rent generelt selger vi veldig mye frukt og grønt. Vi hadde på forhånd trodd det ville være en del mer snacks, men folk handler sunt, sier Fjeld til Dagligvarehandelen.

Les mer i ukens utgave av Dagligvarehandelen!

Powered by Labrador CMS