Annonse
Forskerne Paula Varela og Martina Galler viser frem to av forpakningene som ble brukt i studien. (Foto: Jon-Are Berg-Jacobsen/Nofima)  
Barna i blikksporingsstudien fikk presentert disse åtte variantene av sjokolademelk-forpakninger  
Teknologien fanger opp Dagnys reaksjoner på bildene av de ulike sjokolademelkforpakningene. (Foto: Nofima)  
Niåringen Dagny ser på skjermen mens masterstudent Åse Riseng Grendstad og stipendiat Martina Galler (bakerst) følger med. (Foto: Nofima)  

Blikket fester seg ved fristelser

Ni år gamle Dagny ser på skjermen foran seg. Hun blir en etter en vist åtte ulike varianter av sjokolademelkkartonger. Under skjermen er det festet en list med kameraer – en blikksporer. Den måler hvor Dagny fester blikket og hvor lenge hun holder det fast. Ovenfor skjermen er det festet et web-kamera som analyserer ansiktsuttrykket, og kartlegger hvilke følelser hun uttrykker når hun smaker på ulike varianter av sjokolademelk.

Lese resten? Da må du abonnere
Se hvilket abonnement som passer for deg. Priser fra kr
1,-
Prøv nå — ingen bindingstid
Allerede abonnent?
Annonse
Annonse