Nyheter

Også på Obs Alnabru i Oslo forsynte kundene seg godt fra blomsteravdelingen sist uke. Her fra lørdag i 15-tiden.

Blomstersalg til himmels i Coop

Coop regnet med å doble blomstersalget sist uke. Slik gikk det ikke – de solgte enda mer!

Publisert Sist oppdatert

I år falt morsdag og Valentinsdagen på samme dag, og Coops butikker forventet å selge blomster for 20 millioner kroner i løpet av sist uke – mer enn dobbelt så mye som på en vanlig uke.

– Så, med fasit i hånden, hvordan gikk det?

– Vi endte opp med å selge blomster for 26 millioner kroner i uke 6, sier kommunikasjonsrådgiver Silje Verlo Alisøy til Dagligvarehandelen.

Dermed ble forventningene innfridd, og vel så det.

– Vi er opptatt av å tilby kundene våre et bredt utvalg varer. I tillegg til dagligvarer som melk og brød, er blomsterutvalget i våre butikker noe mange av våre kunder setter pris på. Blomster er ofte en impulsvare for dem som ønsker å glede noen eller pynte opp hjemme. Til morsdag og Valentinsdagen er det ekstra mange som tar med seg en rosebukett når de er innom dagligvarebutikken, forteller kommunikasjonssjef Harald Kristiansen i Coop Norge.

Coop opplevde god vekst på blomstersalget gjennom koronaåret 2020. Totalt ble det solgt 10 prosent mer blomster i fjor enn i 2019. Aller mest populært var sommerblomster. Her hadde Coops butikker en vekst på hele 30 prosent i 2020.

– Fjoråret var spesielt, og kundene våre brukte mye tid hjemme. Det var mer tid til å stelle i hus og hage, og dette så vi godt på blomstersalget. I tillegg er det nok mange som har kjøpt blomster i gave til nære og kjære, for å vise omsorg og for å friske opp hverdagen til folk, sier Kristiansen.

Powered by Labrador CMS