Nyheter

Da butikkene stengte dørene i Ring-kommunene, spratt netthandelskurven opp

Korthandelen i de 25 kommunene sank med 23 prosent i de nedstengte butikkene, mens netthandelen økte, spesielt i detaljhandelen.

Publisert Sist oppdatert

— Den nye nedstengningen i Oslo-regionen var tung for mange bransjer, etter snart ett år med nedstengninger og smittevernstiltak. Da er det oppløftende å se hvordan mange har kompensert med kreative alternativer for salg i flere kanaler og med nye leveringsformer, sier kommersiell leder Vegar Heir i Vipps i en pressemelding.

Korthandelstallene viser tydelig at kroken ble satt på døra, med 74 % lavere omsetning i butikkhandel med elektronikk og hvitevarer i ring-kommunene, mens landet for øvrig bare hadde 8 % nedgang. Faghandelen innenfor sonen viste nesten like sterk nedgang, med 61 % mindre kortomsetning, mens landet ellers opplevde en økning på 1 %.

Det gikk ikke mange timer før de rammede butikkene fant frem koronaverktøykassen fra i våres for å kompensere for stengte butikker. Hvorfor stenge når internett er åpent?

I uke fire under nedstengingen tok netthandelen seg kraftig opp.

Omsetningen i detaljhandelen økte med 21 prosent sammenlignet med de tre første ukene i januar. Fra sofakrokene og hjemmekontorene ble det handlet langt mer elektronikk, ski, leker, sportsutstyr og jernvare enn de tre foregående ukene.

På årsbasis øker netthandelen kraftig. Fra januar i fjor til januar i år tredobles omsetningen for Vipps på nett i detaljhandelen. Den største veksten finner vi hos skobutikker, sportsbutikker og i elektronikkbransjen.

Powered by Labrador CMS