Nyheter

Illustrasjonsfoto

Dansk dagligvarekjempe dropper «turbokylling»

Danske Salling Group, som står bak kjedene Netto, Føtex Bilka og Salling Super, faser ut den såkalte «turbokyllingen».

Publisert Sist oppdatert

Beslutningen kommer etter en flerårig dialog med dyrevernorganisasjonen Anima, som kaller fremskrittet et «vendepunkt for kyllinger i norden». Over 20 millioner kyllinger påvirkes av beslutningen.

Med over 650 butikker selger Salling Group ifølge Anima mer enn hver tredje solgte kylling i dansk dagligvarehandel.

I løpet av september i år vil tre av fire kyllinger være sakterevoksende kyllinger i alle Salling Group-kjedene, mens de resterende hurtigvoksende kyllingene i det faste, ferske sortimentet blir utfaset de etterfølgende månedene.

Ifølge planen skal utfasingen av den såkalte turbokyllingen skje for alle kyllingprodukter i konsernet. Skiftet er en del av en større utvikling, og senere vil også andre velferdsparametre bli sett på, blant annet plassforholdene.

– Vi er glade for at vi har lykkes med å lage en plan for hvordan vi kan heve nivået på kyllingvelferden i alle våre butikker. Vårt initiativ vil bety økt dyrevelferd for 20 millioner kyllinger årlig. Vi gjør dette så raskt som det er praktisk mulig, både i Netto, Føtex og Bilka, og håper at våre kunder vil ta godt imot initiativet, sier pressesjef Kasper Reggelsen i Salling Group i en pressemelding.

Turbokyllingen har fått navnet sitt etter sin unaturlige raske vekst, hvor kyllingen vokser fra 50 gram til over 2 kg på 35 dager. Dette medfører betydelig velferdsproblemer som gangvansker, pusteproblemer, organsvikt og nedsatt immunforsvar.

Over 9 av 10 (97,47%) turbokyllinger kan ikke gå normalt, ifølge en studie fra Norges miljø-og biovitenskapelige universitet (NMBU), og halthet er ifølge Veterinærinstituttet en stor velferdsutfordring (Dyrehelserapporten 2020).

Hos dyrevernorganisasjonen Anima har Salling Groups beslunting fått store ord med på veien.

– Salling Group sementerer at dette er veien å gå for dagligvarekjedene. Når en markedsleder sier nei til å presse kyllinger i industrien til det ytterste for å spare noen kroner, så flytter det hele markedet i Danmark og i resten av Norden. Dette er en stor beslutning og et viktig vendepunkt for alle slaktekyllinger i Norden, hevder kampanjeleder Niklas Fjeldberg i Anima.

Fjeldberg mener tiden nå er moden for at også alle norske dagligvarekjeder tar ansvar, og forstår at dette er veien å gå.

Dialogen mellom Anima og Salling Group om kyllingvelferd startet i 2017. Utgangspunktet for dialogen har fra dyrevernorganisasjonens side vært at hele markedet bør omstilles til et nivå som matcher European Chicken Commitment (ECC), som nettopp har kyllingenes vekst og plassforhold i sentrum.

I Norge fjernet Rema 1000 «turbokyllingene» i 2018, og dagligvarekjeden vil i år følge alle kriteriene i ECC-standarden for sitt sortiment.

Powered by Labrador CMS