Nyheter

Salget av norsk melk økte med 2 prosent, og nordmenn kjøpte 8,6 millioner liter mer norsk melk i 2020 enn året før.

Drømmeår for norske meieriprodukter i 2020

Etter mange år med jevn nedgang i omsetningen av melk snudde det opp ned i 2020. Nordmenns endrede forbruksvaner i pandemien sørget for at omsetningen av norske meieriprodukter økte formidabelt i fjor.

Publisert Sist oppdatert

Årsoppsummeringen av salgstallene for melk og meieriprodukter i 2020 er oppløftende lesning for norske melkebønder. Salget av norsk melk økte med 2 prosent, og nordmenn kjøpte 8,6 millioner liter mer norsk melk i 2020 enn året før.

– Det er gledelig at forbruket av norsk melk og ost økte kraftig i 2020. Melk er både sunt og godt, så dette er bra for den enkelte, og det er bra for norsk sjølforsyning, sier landbruks- og matminister Olaug V. Bollestad i en pressemelding.

I tillegg til melk økte også salget av blant annet norsk ost og yoghurt i fjoråret. Norsk ost hadde en økning på hele 8 prosent. Dette utgjør 6,75 millioner kilo norsk ost. Vi har aldri spist så mye ost som vi gjorde i 2020. Norsk yoghurt økte med nesten 5 prosent.

– Melk og meieriprodukter er en av grunnsteinene i kostholdet vårt og bidrar med blant annet jod, kalsium og B-vitaminer som vi trenger å få i oss hver dag. Helsemyndighetene anbefaler i sine kostråd at vi får i oss tre porsjoner melk og magre meieriprodukter hver dag, og økningen vi har sett i 2020 kan ha ført til at flere får i seg anbefalt mengde, sier Ida Berg Hauge, direktør i Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no) i en melding.

Norsk melk 436.905 + 2,0 prosent
Melk inkl. import442.565+ 1,7 prosent
Norsk ost91.309+ 8,0 prosent
Ost inkl. import109.259+ 8,4 prosent
Norsk yoghurt51.932+ 4,9 prosent
Yoghurt totalt58.046+ 4,4 prosent
Rømme20.723+ 5,6 prosent
Fløte30.806+ 2,6 prosent
Norsk smør19.821+ 3,0 prosent
Smør inkl. import20.319+ 3,9 prosent

Kilde: Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no). Alle tall i 1000 liter/kilo.

Powered by Labrador CMS