Nyheter

Elin Prangerød og Cecilie Gard-Løken i Nortura.

Etterspør Gilde til jul

Gilde er julematmerket for de aller fleste nordmenn, ifølge en undersøkelse Ipsos har gjennomført for Nortura.

Publisert Sist oppdatert

Ifølge en undersøkelse Ipsos har gjennomført for Nortura er Gilde det store julematmerket i Norge. Rapporten viser at hele 63 prosent nevner Gilde først når de blir spurt om hvilke julematmerker de har kjennskap.

– Undersøkelsen bekrefter noe vi har trodd lenge, og viser at nordmenn setter pris på den gode norske julematen. I år ser mange frem til endelig å samle kolleger og nære venner til førjulshygge. Dessuten gleder mange seg veldig til endelig å kunne invitere hele storfamilien til god julemat. I år er det ekstra høye forventninger til julebordsesongen siden den ble avlyst i fjor grunnet pandemien, sier innsiktsjef Knut Jacobsen i Nortura i en pressemelding.

Ribbe og pinnekjøtt står fortsatt sterkt på menyen på julaften i mange hjem. Mange kombinerer ribba med et utvalg av julepølser og medisterkaker. Men det er også blitt mer trendy med lettere kjøttvarianter som kylling og kalkun i løpet av julen.

Flere undersøkelser viser at det er blitt mer trendy med lettere kjøttvarianter som kylling og kalkun på den store dagen. Prior Hvit Jul, som ble lansert for første gang i 2020, skal forbrukeren muligheten til å gjøre førjulsdagene og romjulen litt hvitere, litt sunnere og mer variert, slik at det fremdeles skal være lett å kose seg.

Serien består av flere kalkunprodukter, egg, hel kylling og ikke minst julepølser og medisterkaker av kylling og kalkun.

– Vi ønsker å gi forbruker et lettere alternativ og å være tydeligere til stede med smakfulle, sunne og litt magrere produkter inn mot den store høytiden, sier senior markedssjef i Prior Elin Prangerød.

Powered by Labrador CMS