Annonse
Felleskjøpet inviterte i 2017 spillerne i Norway Chess til gårds. Her ser vi Magnus Carlsen og Sergej Karjakin i den populære capsen fra Felleskjøpet. Foto: Carina Johansen, NTB

Felleskjøpet selger stadig mer klær til byfolk

Veksten i klessalget kommer først og fremst fra nye produkter som undertøy, sokker, pyjamaser og lignende, skriver Aftenposten/E24.

I alt er det snakk om mer enn en fordobling, fra rundt 25.000 enkeltvarer i 2019 til over 65.000 i år. Selv om det meste av arbeidstøyet hos Felleskjøpet kjøpes av bønder, merker samvirkebedriften at de har fått en posisjon i urbane deler av landet.

– Jeg tror det handler om at klær fra Felleskjøpet bygger identitet og tilhørighet, uavhengig av om du bor i by eller bygd, sier konsernsjef Svenn Ivar Fure i Felleskjøpet Agri.

Trendforsker og sosialantropolog Gunn-Helen Øye sier hun synes det er morsomt at en merkevare fra landbruket har skapt en trend i urbane strøk.

– Det har ikke vært omvendt, slik det ofte er med trender, sier hun.

Ifølge Landbruksdirektoratet er det for tiden rundt 37.000 aktive gårdsbruk her i landet.

(©NTB)

Annonse
Annonse