Annonse
Senior analytiker i Amedia Salg og Marked, Regine Sandberg, er klar med en ny dagligvareundersøkelse.

Gode tilbud blir viktigere for kundene dine

Det viser Amedia Salg og Markeds årlige dagligvareundersøkelse som nettopp er gjennomført for 2021. Det er YouGov Analyse som har utført undersøkelsen i sitt webpanel, i perioden 19. mars til 2. april, med totalt 3 085 respondenter i alderen 18 år pluss.

På spørsmål om hvilke av følgende egenskaper som er viktige for ditt valg av dagligvarebutikk, har respondentene fått beskjed om å velge 5 av 19 drivere/egenskaper. «Gunstige priser» svarer 55 prosent, «god beliggenhet for meg» svarer 49 prosent. Mens 45 prosent svarer «gode tilbud».

På fjerdeplass havner «God kvalitet på frukt og grønt» med 34 prosent. 30 prosent svarer «medlemsprogram» og 27 prosent svarer «bredt vareutvalg».

– Pris, god beliggenhet og tilbud er de viktigste driverne for folk. Når det kommer til pris vil vi gjerne ha begge deler, både gunstig pris og gode tilbud, sier analytiker Regine Sandberg hos Amedia Salg og Marked i en pressemelding.

Rene og ryddige butikker, samt det å ikke være utsolgt, betyr også mye.

– Gode tilbud blir stadig viktigere for folk, og er den driveren vi ser øker mest fra år til år. Medlemsprogram er en annen faktor som blir viktigere for folk, sier Sandberg.

Fokus på bærekraft er nederst på folks prioriteringsliste i denne undersøkelsen, og kun fire prosent svarer at dette er viktig når de skal velge hvilken dagligvarebutikk de skal handle i. Bærekraft som egenskap/driver kom imidlertid inn i undersøkelsen for første gang i år.

– Bærekraft blir veldig spennende å følge fremover. Vi vet at nordmenn i økende grad er opptatt av bærekraft generelt, og spesielt miljøaspektet. Selv om bærekraft rangeres lavest blant viktige drivere, ser vi at bærekraft er viktig for de under 30 og mer viktig i Oslo-området enn andre deler av landet, sier Sandberg.

Undersøkelsen viser imidlertid at hele 55 prosent ikke klarer å knytte noen av dagligvarekjedene til bærekraft.

– Kiwi scorer best på bærekraft av dagligvarekjedene, med Rema 1000 som nummer to og Extra på tredjeplass, men samtlige med lave score, presiserer Sandberg.

Annonse
Annonse