Nyheter

Foto: Sara Johannessen, NTB

Hele bransjen hedres

NielsenIQ Merkestyrkepris 2021 ble under et NielsenIQ-webinar fredag utdelt for 26. gang, og gikk i år til en samlet norsk dagligvarebransje.

Publisert Sist oppdatert

Bortfall av grensehandel, stengte restauranter og kantiner, store deler av befolkningen på hjemmekontor og feriering i Norge har ført til at Norsk dagligvaresektor har hatt en sterkere vekst enn noen gang.

Juryen for NielsenIQ Merkestyrkepris har ikke følt det riktig å tildele prisen til én spesiell aktør, eller ett spesielt merke, i dette ekstraordinære året.

NielsenIQ Merkevarepris for Koronaåret 2020/2021 tildeles derfor en samlet norsk dagligvarebransje.

Juryens begrunnelse er som følger:

NielsenIQ ønsker å berømme den felles innsats en samlet bransje har bidratt med til å holde hjulene i gang og forsyningslinjene åpne.

Det har krevd en formidabel innsats fra leverandører og kjeder når omsetningen har hatt en ekstaordinær vekst i koronaperioden på nesten 20%, som var Europas høyeste vekstrate!

Vi ønsker å hedre de mange leverandører og kjeder som har sikret at varer har blitt produsert og distribuert, alle som har brettet opp ermene og fått varene ut til butikker rundt i vårt langstrakte land, de mange medarbeidere som har fylt på varer døgnet rundt når hyllene har gått tomme, og som også har sikret at butikkene har kunne holde åpent på en trygg måte.

Pandemien har også gitt en økt forståelse for Dagligvarehandelens samfunnskritiske rolle. Bransjen har fått en styrket anseelse blant befolkningen.

NielsenIQ ønsker derfor å gi en påskjønnelse til en samlet bransje gjennom å tildele alle aktører NielsenIQs Merkestyrkepris.

Juryen har bestått av representanter fra ulike avdelinger i NielsenIQ.

Powered by Labrador CMS