Annonse

Internasjonale priser til norske biffer og øl

– Det er ikke bare norsk ost som utmerker seg ute i det store internasjonale markedet. Det er imponerende at vi nå også oppnår topp-plasseringer for norskprodusert biff og øl, sier landbruks- og matminister Sandra Borch (Sp) i en pressemelding.

– Vi sa i 2013 at vi skulle lage verdens beste biff, og det har vi nå beviselig gjort, sier Anbjørn Øglend styreleder i Norsk Angus AS, som onsdag mottok to gullmedaljer, en sølv- og en bronsemedalje i World Steak Challenge i Dublin, også kalt VM i biff.

– Dette er en lagseier sammen med Meny, angus-bøndene og Nortura. Merkevaren Norsk Angus er blitt en garantist overfor forbrukerne for norsk kjøtt i den absolutte verdenstopp, mener Øglend.

Gull til Dry Age Entrecôte og bronse til Dry Age ytrefilet, begge modnet av Arne Sagedal, kjøttansvarlig hos Jacobs på Majorstua og medlem av Meny-Lauget, samt gull til Norsk Angus Entrecôte langtidsmodnet og sølv til Norsk Angus Ytrefilet langtidsmodnet. Kjøttprodusenten har deltatt en gang før i 2019 og da ble det en sølv– og en bronsemedalje.

World Steak Challenge er blitt en viktig arena hvor de internasjonalt ledende kvalitetsprodusenter av biff konkurrerer om hvem som får frem de beste produktene. I konkurransen deltar bedrifter fra 23 nasjoner fra hele verden; sentrale biffproduserende land som Argentina, Uruguay, Australia og USA. Premierte bedrifter bruker medaljeringen fra World Steak Challenge aktivt i kommunikasjon som dokumentasjon på verdensledende kjøttkvalitet.

Meny-sjef Vegard Kjuus er svært fornøyd.

– Premieringen viser at det er mulig å produsere Angus-biff i verdensklasse med basis i norsk råvare og norske arbeidsformer. Det er svært gledelig at vi kan levere våre kunder førsteklasses biff på et stabilt høyt nivå, sier Kjuus.

Prima Jæren, eier av Norsk Angus AS, deltar i denne type konkurranser for å lære, men også for å sikre at produktene holder en høy internasjonal standard.

– Over de 15 årene vi har arbeidet frem disse konseptene, er det investert over 100 millioner kroner i utviklingsarbeid, forteller han i en pressemelding.

Senere samme uke ble det også gjort stas på E.C. Dahls bryggeri i Trondheim.

Ølet «E.C. Dahls Kong Vinter» ble tildelt gull ved European Beer Star 2021-utdelingen i Nürnberg i Tyskland. Gårdsmalteriet Bonsak AS har levert de fire malttypene som inngår i seiers-ølen. Malten er basert på korn fra Trøndelag. Norskbrygget øl viser en positiv salgsutvikling det siste året (fra september 2020 til september 2021) med en økning på 10, 12 prosent.

 

Annonse
Annonse