Nyheter

Fornøyd: De gode salgstallene varmer, men aller mest varmer innsatsen som er gjort ute i butikkene i 2020, mener en imponert Meny-sjef Vegard Kjuus.

Knallår for Meny

Meny hadde en organisk vekst på 17,2 prosent i fjor, og var én av tre kjeder som kapret nye markeds­andeler i 2020.

Publisert Sist oppdatert

Tordag kom 2020-tallene fra NielsenIQ. De viser at Kiwi og Extra fosser frem, mens resten av kjedene taper andeler – med ett hederlig unntak. Meny økte markedsandelen sin med 0,1 prosentenheter i 2020, til totalt 10,4 prosent. Høyest var veksten i Rogaland, Trøndelag og Viken.

– Omsetningen endte på 21,3 milliarder kroner netto. Med tanke på at veksten kommer med samme antall som året før, 184 butikker, må vi si oss veldig fornøyde med utviklingen. I snitt økte omsetningen i hver enkelt butikk med 17,5 millioner kroner til 118 millioner totalt, forteller Meny-sjef Vegard Kjuus.

– Vi har også hatt et bra netthandelsår, med en vekst på 400 millioner kroner til i alt 728 millioner. Da Norge stengte ned i mars i fjor, skjøt etterspørselen på nettet rett i været, legger han til.

Rekordtall til tross: Kjuus legger ikke skjul på at 2020 har vært utfordrende. Desto mer imponert er han over innsatsen som er gjort ute i butikkene.

– Det har vært et veldig krevende år for matarbeiderne våre. 2020 har bydd på store omlegginger med tanke på smittevernrutiner, stengning av handlesentre og endrede handlemønstre. Midt i alt dette har alle matarbeiderne våre gjort en ekstremt imponerende innsats. Aldri i min tid har jeg sett så høyt nivå og standard på butikkene våre som nå, roser Meny-sjefen.

Les hele saken i neste ukes papiravis!

Powered by Labrador CMS