Nyheter

Maarud-posene blir mindre, men fylles med enda mer potetgull. Grepet sparer miljøet for 13 tonn plast prlig, ifølge senior merkevaresjef Annette Eidesen.

Maarud kutter 13 tonn plast

Snacksprodusenten Maarud kutter 13 tonn plast ved å endre emballasjen. Den nye posen er mindre, men fylles enda bedre opp.

Publisert Sist oppdatert

Maarud Potetgull kommer nå i en pose som er kortere, men bredere. Det betyr at man bruker mindre plast på mer produkt.

Mindre poser betyr også at man kan benytte en lavere kartong, dermed flere kartonger på pallen. Det bety 25 prosent færre paller og dermed 134 færre trailere på veien, ifølge leverandøren.

I fire generasjoner har Maarud spredt glede og kos og det har vi tenkt til å fortsette med i lang tid fremover. Vi i Maarud kjemper derfor for at kommende generasjoner også skal kunne hygge seg. Da må vi ta vare på naturen - det er den som gjør det mulig å lage verdens beste snacks sier, Annette Eidesen, Senior Brand Manager i Maarud.

– Uten frisk luft, rent vann og dyrkbar jord blir det heller ingen snacks. Man har lenge jobbet helhetlig for å nå de bærekraftsmålene man har satt seg. Målene er blant annet å halvere matsvinn og avfallsmengde og å kun ha gjenvinnbar emballasje. Denne endringen av emballasje er ett av mange tiltak i dette arbeidet, sier senior merkevaresjef Annette Eidesen i Maarud i en pressemelding.

– Vi har jobbet med både produktet, posen og kartongen på bestselgerne våre, Classic Salt, Salt & Pepper, Paprika og Saftig Biff. Skal man lykkes med å gjøre gode endringer så må man se på helheten. Det at posene blir mindre hjelper for eksempel ikke bare på å redusere plastmengden, men gjør også at vi får plass til flere produkter per trailer og dermed også gjør en positive endringer på den måten, fortsetter Eidesen.

Som en del av et langsiktig arbeid har leverandøren også fjernet MSG (Natriumglutamat – smaksforsterker) fra Salt & Pepper. Dermed er det ingen Potetgull produkter i porteføljen som inneholder MSG.

Powered by Labrador CMS