Nyheter

Illustrasjonsfoto: Mange norske forbrukere føler seg lurt som følge av for dårlig opprinnelsesmerking på matvarer, viser en ny undersøkelse. Foto: Terje Pedersen, NTB

Mange forbrukere føler seg lurt i dagligvarebutikken

Fire av ti norske forbrukere føler seg lurt som følge av for dårlig opprinnelsesmerking på matvarer. Det viser en undersøkelse fra Forbrukerrådet.

Publisert Sist oppdatert

Forbrukerrådet tolker nå resultatene av en undersøkelse om opplevelse av, og holdning til hvordan mat merkes med opprinnelsesland.

Foreløpige tall viser at 41 prosent av norske forbrukere har følt seg lurt når de har handlet råvarer de trodde var av norsk opprinnelse, skriver Nationen.

Ifølge Gunstein Instefjord i Forbrukerrådet er plasseringen av produktene i butikken med på å skape forvirring.

– Når emballasjen for kjøtt fra Norge og kjøtt fra Tyskland er identisk og plasseres side om side i butikkhyllene, ender forbrukere med ønske om å kjøpe førstnevnte gjerne opp med to ting, sier Instefjord.

– I mange tilfeller kommer det ikke engang fram av emballasjen hvor produktet kommer fra, sier han.

Når så mange norske forbrukere har følt seg lurt av for dårlig opprinnelsesmerking er dagens ordning åpenbart ikke god nok, sier Instefjord.

(©NTB)

Powered by Labrador CMS