Nyheter

Foto: Meny

Meny premierer bøndene med ekstra betaling

– For første gang i historien opplever jeg at en dagligvarekjede uoppfordret spør om å få betale mer for varene, sier gründer og aktiv eier Anbjørn Øglend i Prima Jæren. Fra årsskiftet gir Meny norske angus-bønder økt betaling for kjøttet.

Publisert Sist oppdatert

Angus-satsingen, som ble etablert i 2013 på tvers av verdikjeden, er en suksesshistorie. Målet var å lage Norges beste biff med jevnt høy kvalitet til enhver tid. I dag er det hele 1400 norske angus-produsenter, og de klarer ikke å dekke etterspørselen. Meny-butikkene selger ut alt de får inn av angus.

– Det er svært gledelig å erfare at norske forbrukere er villige til å betale for den høye kvaliteten på angus-kjøttet. Det gjør at vi kan gi mer penger tilbake til bøndene. Angus-tillegget vårt på kr 3 pr kilo er en premiering av det fantastiske kvalitetskjøttet bøndene leverer. Målet er også å stimulere til økt produksjon av riktig kvalitet. Vi er ikke i nærheten av å dekke etterspørselen, sier kategoridirektør Einar Gundersen i Meny i en pressemelding.

Han understreker at de ekstra kronene går direkte tilbake til bøndene, og at de kommer på toppen av det han omtaler som «allerede gode betalingsbetingelser» knyttet til Angus-avtalen.

Nye biffvarianter

Angus-prosjektet er nybrottsarbeid. Kjøttleverandør Prima Jæren, Angusforeningen, Meny og Nortura har i utviklingsarbeidet hatt felles mål om å garantere norske dagligvarekunder biff av høy og stabil kvalitet. Målet har også vært å ta opp konkurransen med utenlandske storfeaktører, samt skape økt lønnsomhet i hele verdikjeden.

Som ledd i å sikre økonomien, har Meny jobbet bevisst ut mot sine kunder med å introdusere nye, møre stykningsdeler utover klassisk indrefilet, ytrefilet og entrecôte. Nye varianter som Culotte, flank steak, flat iron, dragebiff og tri-tip gjør at større deler av dyret reddes fra kverna. I dag blir ca. 18 prosent av angus-dyret til stykningsdeler, noe som er både mer lønnsomt og bærekraftig. Andelen i Norge har ifølge Meny tradisjonelt ligget på 10-11 prosent.

– Angus-satsingen har vært en reise i innovasjon, tålmodighet, kunnskapsformidling og kundeorientering. Våre ferskvaresjefer har gjort en fantastisk innsats i å introdusere kundene våre for angus generelt, og de nye spennende stykningsdelene spesielt. Biff er blitt så mye mer i Norge på de ti siste årene, mener Gundersen.

Ambisjonen videre, i samarbeid med bøndene og fagmiljøene, er en klimanøytral produksjon av norsk Angus innen 2030.

Powered by Labrador CMS