Nyheter

Hermon Russom tæpper hver gang han handler hos Nikki Hovatn i Rema 1000 Borgen i Asker. – Tæpping er kjempeenkelt. Jeg gjør det automatisk hver gang jeg kjøper noe i butikk, sier Russom.

Ny tæpperekord

Aldri har så mange handlet kontaktløst med kort i Norge. Denne uken passerte tæppe-andelen for første gang 85 prosent for alle BankAxept-transaksjoner, viser tall fra Vipps AS.

Publisert Sist oppdatert

Så langt i år har vi betalt kontaktløst 1,06 milliarder ganger ved å tæppe kortet når vi handler i butikk eller på restaurant, og det før Black Week og julehandelen har startet. Til sammenligning tæppet vi 1,05 milliarder ganger i hele 2020. Fra pandemien startet og frem til nå har tæppe-andelen økt med over 35 prosent.

– Ali og Kari opplever at tæpping forenkler hverdagen deres. I løpet av kort tid har både unge og gamle omfavnet verdens raskeste betalingsmåte. Det er det mange grunner til. Handleopplevelsen kuttes i snitt med ni sekunder. Folk slipper å putte chipen inn i kortterminalen og trykke PIN-koden. Fordi vi taster PIN-kode sjeldnere er det også mindre sjanse for at noen skal se hva den er, sier kommunikasjonssjef Hanne Kjærnes i Vipps i en pressemelding.

Dagligvarehandelen er en stor aktør som er takknemlig for den voksende tæppe-trenden. Øistein Burøy Olsen, leder for digitale kundeopplevelser i Rema 1000 forteller at både kunder og butikkansatte har omfavnet kontaktløs betaling.

– I Rema 1000 har vi en tæppe-andel på 87 prosent. Det gjør at de ansatte kan betjene flere kunder fordi betalingen er mer effektiv og flyten blir bedre gjennom butikken. For kundene er det viktig at de møter mindre kø i kassen og at de derfor får en enda enklere og bedre handleopplevelse hos oss. Det siste har vært ekstra viktig under pandemien, og det er både gledelig og forventet at tæpping forblir en naturlig del av butikkbetalingen nå som hverdagen har returnert for de fleste av oss, sier Burøy Olsen.

Powered by Labrador CMS