Nyheter

Ny teknologi har gitt butikkene kraftig vekst

Fleksible åpningstider ved bruk av ny teknologi har gitt nærbutikker i distriktene en omsetningsvekst på over 40 prosent.

Publisert Sist oppdatert

De åtte nærbutikkene som deltok i Merkur-programmets pilotprosjekt med døgnåpen drift og delvis selvbetjening, fikk 34 prosent flere kunder og en økning i omsetningen på 49 prosent, sammenlignet med året før.

Det viser en fersk rapport om pilotprosjektet. Dersom vi justerer for prisstigning og økt dagligvareomsetning som følge av pandemien, har ny teknologi og ny driftsform gitt en netto omsetningsvekst på 33 prosent og bedre lønnsomhet.

Rapporten viser at kundene er begeistret over de utvidede åpningstidene. De opplever det som enkelt og trygt å handle i en butikk med selvbetjente kasser, og anbefaler gjerne butikken til andre. Eldre kunder har også tatt godt imot nye og digitale løsninger, skriver Merkur-programmet på sin nettside.

Powered by Labrador CMS