Nyheter

Denne utstillingen er ikke markedsføring særlig rettet til barn, mener MFU. Foto: MFU

Oppstilling av Disneysjokolade frikjent i MFU

Oppstilling av godteri i en dagligvarebutikk i Bergen er ikke markedsføring særlig rettet til barn.

Publisert Sist oppdatert

Matbransjens Faglige Utvalg, MFU, regulerer markedsføringsaktiviteter for mat og drikke til barn og unge. MFU har behandlet en klage på oppstilling av sjokoladeesker med Disneymotiv i en dagligvarebutikk i Bergen.

Klageren mente at oppstillingen i nærheten av kasseområdet er markedsføring særlig rettet til barn, skriver MFU i en pressemelding.

Det gjelder et krav om aktsomhet ved utstilling og plassering av varer på MFUs liste. I MFUs vurdering, legges det blant annet vekt på hvor nært produktene er plassert til kasseområdet. I denne saken er det noe uklart hvordan oppstillingen har vært plassert i forhold til kasseområdet. I MFUs retningslinjer er det gjort unntak for alminnelig oppstilling av produkter på utsalgssted. Alminnelig oppstilling omfatter blant annet hylleplassering og leie av plass på gulvet til oppstilling av varer.

MFU finner at det er tilfellet i denne saken. Det handler om eksponering av produkter i en såkalt sjokkselger i standard utforming, uten at den har bilder, design eller plakatering som har særlig appell til barn.

MFU har dermed ikke gitt klageren medhold.

Powered by Labrador CMS