Nyheter

Plastposer med personlighet

Kundene dine kjøper 782 millioner plastposer i året i Norge. Nå er Handelens Miljøfond klar med ny kampanje for å få ned forbruket.

Publisert Sist oppdatert

Det skal de gjøre ved å gi plastposen en stemme.

– Vi kommer til å introdusere folk for rappkjefta, gira, såra og sjalu poser. Alt for å overbevise om at plastposen skal brukes flere ganger, forteller Mari Nordstrøm, medlems- og kommunikasjonssjef i Handelens Miljøfond i en pressemelding.
Handelens Miljøfond deler ut midler til prosjekter som løser plastens miljøproblemer, og får sine inntekter fra salget av plastbæreposer. 1. september lyste de ut 110 millioner, og i desember vil det bli klart hvem som får midler til sitt prosjekt.

Fondet ble opprettet som Norges svar på EUs plastposedirektiv, og har som et av sine viktigste mål å få ned plastposebruken.

– Plastposebruken har gått ned siden 2016, men forbruket er fortsatt for høyt, sier Nordstrøm.

Et hovedbudskap i kampanjen er at posen er sterk, og laget for å bære.

– Ved å gi posene personligheter forsøker vi å minne om at de har en verdi, og at de er laget for å brukes mange ganger. Dersom hver nordmann bruker hver plastbærepose som handlepose bare én gang til, sparer vi Norge for mer enn 300 millioner plastbæreposer i året.

Filmen «Ikke i skuffen» er den første av totalt fire filmer som skal slippes i kampanjen: https://www.youtube.com/watch?v=zl3f1kufnJU

Filmen «Posen sier nei» er også blant fimene publikum vil se både på TV, kino og i sosiale medier i tiden fremover: https://www.youtube.com/watch?v=gq-_25BxUgw

Mer informasjon finnes også på kampanjens landingsside her: https://handelensmiljofond.no/ta-med-plastposen-pa-flere-handleturer

Powered by Labrador CMS