Nyheter

Post i butikk fyller 20 år 1. mars. Foto: Posten

Post i butikk fyller 20 år

For 20 år siden åpnet Posten de første 18 Post i butikk. Dette var Postens første svar på Internett og en ny digital tid.

Publisert Sist oppdatert

Åpningen av de første Post i butikkene 1. mars 2001 markerte starten på en ny digital tid og store omstillinger. Posten hadde lenge sett at grunnlaget for egendrevne postkontor ville reduseres med fallende brevvolumer. Å samarbeide med dagligvarebutikker ble løsningen for å opprettholde et godt servicetilbud til kundene og øke tilgjengeligheten. 800 postkontor landet rundt har siden år 2001 blitt erstattet med 1300 Post i butikk.

– Endringene møtte protester for 20 år siden, men i dag er Post i butikk en suksess, sier konsernsjef Tone Wille i Posten Norge i en pressemelding.

I dag kommer kundene først og fremst for å hente eller sende pakker. I 2020 kunne Post i butikk vise til rekordbesøk med 35 millioner kunder. De fleste kom for å hente pakker fra e-handel og det ble levert ut over 29 millioner pakker. I tillegg kommer postbokskunder og kunder som kjøper blant annet frimerker og konvolutter.

I 2021 planlegger Posten å starte oppgradering av interiør og butikk-løsning i Post i butikk. Hensikten er å gjøre det enklere for kundene å finne og bruke Postens ulike tjenester og fleksible løsninger.

Butikkjedene Norgesgruppen og Coop har vært med på Post i butikk fra starten. I dag har Posten avtaler med butikker fra flere butikkjeder, hvorav de fleste er fra Coop, NorgesGruppen, Rema 1000 og Bunnpris. 20-års jubileet feires med kake til butikkansatte ved de 18 første Post i butikk.

Dette er de første 18 Post i butikk fra 2001:

Powered by Labrador CMS