Nyheter

Orkla-sjef Jaan Ivar Semlitsch vil ha rimeligere merkevarer ut til forbrukerne. Da må rabattene følge varene.

– Rabattene må følge varene

Under DLFs Høstmøte i Tønsberg torsdag, tok flere leverandører til orde for at rabattene som gis i større grad må følge varene ut til forbruker enn tilfellet er i dag.

Publisert Sist oppdatert

Blant dem som tok opp rabattene, var Orkla-sjef Jaan Ivar Semlitsch, DLF-sjef Helge Hasselgård og daglig leder Ellen Molstad Dale i Mere Mat.

– Du har ingen garanti i dag for at rabatter gir deg konkurransekraft i hylla. Det betyr også at det kjedene fremforhandler ikke nødvendigvsis gir noen garanti for at det kommer forbrukerne til gode, sier Helge Hasselgård til Dagligvarehandelen.

– Det har tidligere kommet påstander om at kjedene bruker rabattene til å fremme sine egne merkevarer?

– Det er en utbredt oppfatning at deler av det leverandørene betaler, går til å fremme kjedenes egne merkevarer, som jo er leverandørenes egne konkurrenter, sier DLF-sjefen.

Orkla-sjef Jaan Ivar Semlitsch ordla seg slik fra talerstolen:

– Kjedene er både kunder og konkurrenter, og det gir noen spesielle utfordringer både kjedene og myndighetene bør tenke gjennom. Det er kjedene som bestemmer utsalgspriser både på merkvarer og emv, de bestemmer vareplasseringen samt hvordan og hvor mye de ønsker å markedsføre produktene. Vi ønsker ikke forbud mot emv, det skjerper oss, men det må være konkurranse på like vilkår. Det må være rettferdig prising, og rabattene som gis må i større grad komme forbruker til gode, slik at de får merkevarer til gode priser.

Powered by Labrador CMS