Nyheter

Tor Erik Engebretsen. Foto: Medietilsynet

Skal kartlegge konfliktnivået i dagligvarebransjen

Dagligvaretilsynet skal gjennomføre en årlig kartlegging av samarbeidsklimaet i bransjen. Arbeidet er allerede i gang – og resultatet av den første undersøkelsen kommer i løpet av høsten.

Publisert Sist oppdatert

Tor Erik Engebretsen har vært direktør i det nyopprettede Dagligvaretilsynet i under fem måneder.

– Målet er en bransje som er preget av god handelsskikk. Et av delmålene er mer effektive forhandlinger sa han under Dagligvarehandelens store sommerdebatt i går, som var et webinar arrangert av Dagligvareleverandørenes forening i samarbeid med Norges Bondelag.

Årlig undersøkelse

Dagligvaretilsynet skal gjøre en årlig kartlegging av forholdene i bransjen.

– Det er sagt mye om konfliktnivået. Jeg kaller det samarbeidsklimaet. Vi har selv tatt initiativ til denne undersøkelsen, og har allerede startet med 30 dybdeintervjuer, forteller Engebretsen.

Over sommeren skal tilsynet gjennomføre det han beskriver som «en god, kvantitativ og representativ undersøkelse» blant aktørene. Resultatet av denne blir klart i løpet av høsten.

– Lykkes vi med den, blir den en mal for en årlig undersøkelse, forteller Engebretsen.

– Lettlest lov

Tor Erik Engebretsen anbefaler alle å lese Lov om god handelsskikk, som han karakteriserer som en lettlest lov. Han oppfordrer også bransjeaktørene til å ta kontakt med Dagligvaretilsynet dersom de har problemstillinger de vil ha belyst. Henvendelser kan også gjøres anonymt.

– Vi tar imot henvendelser kontinuerlig, og har utvidet åpningstid i sommer. Vi har ikke hatt vår første offisielle sak, men vi har allerede rukket å gi gode råd, sier direktøren, som helst vil løse utfordringer gjennom dialog.

– Men hvis leverandørene vil, kan vi ta opp saken formelt.

Vern mot etterlikninger

Arrangørene av webinaret ville vite om Dagligvaretilsynet kommer til å overvåke kjedenes egne merkevarer (emv). Det er ikke en del av tilsynets oppdrag i første omgang, men Tor Erik Engebretsen erkjenner at kopiprodukter kan være en utfordring og at emv kan ha stor effekt for konkurransen. Han sier at vern mot etterlikninger er et område «det kan være aktuelt å jobbe aktivt med fremover». Vernet gjelder ikke bare på produktnivå, men også for hele konsepter, understreker han.

Det nye tilsynet skal overvåke dagligvarebransjen, men det mangler en klar definisjon av hva den innebærer, kunne Engebretsen fortelle. Blant annet er det litt uklart om en kjede som Europris også er inkludert. Men de som helt sikkert er inkludert i tilsynets virkeområde er Norgesgruppen, Coop, Rema 1000, Bunnpris, KBS-kanalen og den delen av storhusholdningsbransjen som også opererer i detaljhandelen.

Powered by Labrador CMS