Nyheter

Smyril Line stopper sjømatruta fra Midt-Norge til Rotterdam

Etter et års pilotdrift på sjømatruta, må Smyril Line Cargo sette seilingene på vent. Det er flere grunner til beslutningen.

Publisert Sist oppdatert

Administrerende direktør Halgir Dahl Olesen i Smyril Line Cargo beklager beslutningen, ikke minst fordi mannskapet på fraktbåten MV Akranes siden august i fjor har bevist at sjøtransport kan konkurrere med landeveistransport på både ledetid, fleksibilitet og leveringsdyktighet.

– Med riktig skip, godt mannskap, lokale samarbeidspartnere og godt samarbeid med havnene langs kysten, er det mulig å levere et bærekraftig og godt alternativ til lastebiltransporten langs kysten i Norge, sier Dahl Olesen i en pressemelding.

Han sier det er summen av flere faktorer som ligger bak beslutningen om å sette sjømatruta på vent.

– Vi er meget glade for at Kystverket innvilget støtte til ruten. Men når vi ikke utløser støtten fordi vi ikke har EØS-flagg på båten, er vi kommet til et tidspunkt der vi må vurdere om vi skal fortsette innvesteringene som dessverre ikke har båret frukter ennå, sier Dahl Olesen.

Smyril Line Cargo har hatt et godt samarbeide med et antall store vareeiere med sterkt ønske om å flytte volumer bort fra veinettet i Norge. Rederiet etablerte piloten med sterk tro på at dersom Smyril Line beviste at ledetid, pris og fleksibilitet var til å stole på, ville langt flere vareeiere benytte ruten. Så langt har de store sesongsvingningene i de store varestrømmene vært utfordrende.

– Sammenholdt med at støtten fra Kystverket ikke kan innfris, har dette bidratt til en totaløkonomisk vurdering som gjør at vi må sette ruten på vent. Samtidig vet vi at det tar tid å innarbeide slike nye rutetilbud på sjø, sier Dahl Olesen.

Han innrømmer at det har tatt lengere tid enn forventet å få varestrømmene flyttet fra landevei til sjø i tilstrekkelig volum til å gi ruta en akseptabel økonomi.

– Derfor har vi nå valgt å ta en timeout inntil man fra vareeiersiden og rederisiden har tatt en beslutning om denne type rute er bærekraftig, sier Dahl Olesen.

Coop har hatt en god opplevelse av ruta.

– Den har vært stabil og fremoverlent med løsninger som har passet i våre godsstrømmer. Derfor er det beklagelig å motta denne nyheten fra Smyril Line, sier Robert Radford, logistikksjef import i Coop Norge.

Powered by Labrador CMS