Nyheter

Solid vekst i Tine

Tines årsresultat endte på 1,992 milliarder kroner i 2020. Det er en forbedring på 803 millioner kroner sammenlignet med året før.

Publisert Sist oppdatert

– Aldri før har vi levert så gode tall, og timingen kunne knapt vært bedre. 1 083 millioner kroner går nå rett tilbake til melkeprodusenter over hele landet som har store investeringsbehov på gårdene sine for å blant annet fortsette å innfri på kravene til dyrevelferd og bærekraft, skriver konsernsjef Gunnar Hovland i Tine i en pressemelding.

Omsetningen endte på 24,715 milliarder kroner, 903 millioner mer enn året før. Også driftsmarginen økte kraftig, fra 5 prosent i 2019 til 8,1 prosent i fjor.

Utviklingen i 2020 er preget av betydelig høyere salgsinntekter i dagligvare, drevet av økt hjemmekonsum som mer enn motvirker lavere salgsinntekter i storhusholdning. I den norske meierivirksomheten, som representerer det vesentligste av Tine Gruppa, leverte Tine dagligvare betydelig vekst fra 2019 med 4,2 prosent målt i volum og 8,7 prosent målt i verdi .

Sammenlignet med andre aktører i de kategoriene hvor Tine er til stede i dagligvare, taper imidlertid Tine fortsatt volum- og verdiandeler i 2020, henholdsvis -2,0 og -1,4 prosentpoeng .

– Konkurransen blir tøffere, importen øker fortsatt, store eksportvolum er borte og grensehandelen vil fortsatt være der når mobiliteten øker igjen. I tillegg må eierne våre fortsatt indirekte subsidiere Tines konkurrenter gjennom en rekke politiske ordninger som for lengst har utspilt sin rolle, hevder Hovland.

– Vi følger salgstallene nøye og spesielt andelsutviklingen. 4,2 prosent opp i volum i dagligvare, samtidig som vår kategori vokser med 7,8 prosent. Vi hadde god vekst på ost, smør, crème fraîche og fløte spesielt og det skal vi ta med oss, men samtidig taper vi terreng på yoghurt, melk og mye mer. Kort fortalt: Vi gjør det godt, men andre gjør det enda bedre.

Summen er altså en rekke gleder og noen kjente bekymringer. Men vi har levert, forbedret og lært på en utrolig god måte gjennom hele fjoråret, noe som er grunnen til at jeg ser på 2020-resultatet som et godt fundament for framtida. Vi er rett og slett bedre rustet til å møte utfordringene våre nå, enn vi var for et år siden, mener konsernsjefen.

Powered by Labrador CMS