Nyheter

I Synnøves undersøkelser så de at forbruker slet med å forstå hva Lett 10 prosent fett og Lett 16 prosent fett betydde. Derfor har de nå valgt å løfte frem hvor mange prosent mindre fett det er i lett ostene deres kontra normal gulost.

Synnøve satser på lette produkter

Synnøve har forpliktet seg til å bidra til å redusere nordmenns inntak av salt, sukker og mettet fett. Nå tar de spranget for å gjør det enda lettere å velge sunt. Nå skal Synnøves magre oster merkes med 60 prosent og 40 prosent mindre fett.

Publisert Sist oppdatert

– Lettostene våre er kjempegode oster som enkelt kan hjelpe forbruker å kutte forbruket sitt av mettet fett, sier markedssjef Line Jackson Ræstad i en pressemelding.

Nordmenn ligger på verdenstoppen i konsum av gulost. Ifølge myndighetenes kostholdsråd bør man spise tre magre meieriprodukter om dagen.

– Bytter du ut vanlig gulost med Synnøves letteste gulost med 60 prosent mindre fett, så får du i deg mindre mettet fett tilsvarende åtte smørpakker hvert år ved standard konsum som er 19 kilo ost i året, sier Jackson Ræstad.

Lettostmarkedet er i dag på 1400 tonn – dette tilsvarer kun 3 prosent av det totale volumet solgt av fast gulost. Dette ønsker Synnøve å gjøre noe med.

– I våre undersøkelser så vi at forbruker slet med å forstå hva Lett 10 prosent fett og Lett 16 prosent fett betydde. Vi har derfor valgt å heller løfte frem hvor mange prosent mindre fett det er i lett ostene våre kontra normal gulost. Fremover vil derfor Lett 10 prosent fett være merket med 60 prosent mindre fett, mens Lett 16 prosent fett vil være merket med 40 prosent mindre fett. Dette skal gjøre det lettere for forbruker å ta sunnere valg i tråd med helsemyndighetenes anbefalinger, sier Jackson Ræstad.

Synnøve har laget en helt ny reklamefilm i samarbeid med Qvisten Animation med tittel «overraskende lett, overraskende god». Formålet med reklame er å få frem at lettost smaker like godt som vanlig gulost.

Powered by Labrador CMS