Nyheter

Tidenes beste første kvartal for Posten

Postens justerte driftsresultat ble i første kvartal 427 millioner kroner, en sterk forbedring fra 153 mill. kroner på samme tid i fjor og det sterkeste første kvartalet i Postens historie.

Publisert Sist oppdatert

Justert driftsmargin i første kvartal ble 7,1 prosent mot 2,6 prosent på samme tid i fjor.

Samfunnet har endret seg det siste året. Det har også Posten og folks handlevaner. Fjorårets sterke økning i netthandelen har skutt ytterligere fart og Posten har håndtert store pakkevolumer. Det gir vekst innen alle leveringsmåter og spesielt for hjemlevering. Vekst i netthandelen kombinert med kostnadseffektiv drift i hele Norden, samt bedret lønnsomhet innenfor øvrige logistikkområder, har bidratt til et justert driftsresultat på 427 mill. kroner, som er en forbedring på 274 mill. kroner sammenlignet med første kvartal i fjor.

– Det er gledelig å kunne fremlegge det beste første kvartals resultatet i Postens historie. Etter fjorårets sterke vekst i netthandel kan vi konstatere at de nye handlevanene har festet seg og netthandelen skyter ytterligere fart, For Posten har første kvartal vært preget av høy etterspørsel og aktivitet i markedet – omtrent som julerush. Driften har gått på høygir og våre medarbeidere har stått på for å levere med god effektivitet og kvalitet. Jeg vil rette en stor takk til alle medarbeidere, sier konsernsjef Tone Wille i Posten Norge i en pressemelding.

Logistikksegmentet økte omsetningen med 244 mill. kroner (5,5 prosent) i første kvartal 2021. Organisk vekst var 9,1 prosent. Justert driftsresultat for segment Logistikk var 361 mill. kroner i første kvartal 2021, en bedring på 261 mill. kroner i forhold til samme tid i fjor.

Postsegmentet reduserte omsetningen med 163 mill. kroner i årets første kvartal som følge av fortsatt volumfall i adressert og uadressert brevpost. Volumet innenfor adressert post ble redusert med 17 prosent i første kvartal 2021, mens volumet på uadressert post ble redusert med 6 prosent. Justert driftsresultat for segment Post var 78 mill. kroner i første kvartal, en reduksjon på 16 mill. kroner sammenlignet med samme tid i fjor. Produktet Norgespakken hadde en positiv resultatutvikling drevet av sterk volumvekst.

For å styrke netthandelstilbudet har Posten til nå plassert ut døgnåpne pakkebokser på over 250 steder i Norge. I løpet av året skal det være plassert Pakkebokser på tusen ulike steder.

I første kvartal startet etablering av en fullautomatisert lagerløsning på logistikksenteret på Berger ved Oslo. I det nye fullautomatiserte lageret vil bruk av robotteknologi og fossilfrie kjøretøy bidra til at netthandlere kan få pakker levert på døren bare noen timer etter at bestillingen er gjort i nettbutikken.

Powered by Labrador CMS