Nyheter

Torbjørn Skei, adm.direktør i Coop Midt-Norge.

Tidenes resultat for et norsk samvirkelag

Aldri før har et norsk samvirkelag hatt et bedre årsresultat enn Coop Midt-Norge i 2020. Fasit ble 534,6 millioner kroner i resultat før skatt er det beste noensinne.

Publisert Sist oppdatert

Samvirkelaget med hovedkontor på Lade i Trondheim, har en egenkapital på 4,4 milliarder kroner, som ble kraftig styrket med 518 millioner kroner i 2020.

– Vi har finansielle muskler til å vokse videre, være aktive i priskonkurransen og gi våre medlemmer nye butikker i årene som kommer, sier en fornøyd adm. direktør Torbjørn Skei i Coop Midt-Norge i en pressemelding.

– I tillegg til at vi har et årsresultat før skatt på 534,6 millioner kroner, har vi også utbetalt rekordstore 254 millioner kroner i kjøpeutbytte og medlemsfordeler til medlemmene våre.

Coop Midt-Norges omsetning ble 8,4 milliarder kroner i 2020, en økning på hele 2,1 milliarder kroner eller 32,5 prosent høyere enn i 2019.

– Den store veksten skyldes i all hovedsak to faktorer: at vi fusjonerte inn Coop Helgeland, samt en kraftig omsetningsøkning relatert til Covid-19-pandemien spesielt innenfor dagligvarer og byggevarer. Vi har også oppgradert en rekke butikker, samt etablert et par helt nye, sier Skei.

Markedsområdet til Coop Midt-Norge strekker seg fra Rana i nord til Røros i sør. Coop er den dominerende dagligvareaktøren både i Trøndelag med 46 prosent markedsandel og i Nordland med 45,1prosent. Til tross for dette forsikrer Torbjørn Skei om at fokuset ligger på etablering av nye butikker.

– Selv om vi har en sterk markedsposisjon, er det fortsatt rom for vekst. Dette gjelder både innenfor dagligvarer og byggevarehus. Vi har planer om åpne en rekke nye dagligvarebutikker, de aller fleste innenfor Extra-konseptet. Extra ble vekstvinneren i dagligvarebransjen i fjor også, vi ser at kundene gjerne vil ha denne kombinasjonen av lave priser og stort utvalg, sier han.

Butikkansatte er en av flere yrkesgrupper som har stått i frontlinjen gjennom pandemi-året 2020, og Skei legger ikke skjul på at han er stolt over hvordan de har løst oppgavene.

– Det er ingen tvil om at dette ble et svært annerledes og krevende år. Jeg vil virkelig hedre våre ansatte som har stått i frontlinjen under pandemien. De har gjennomført omfattende smittevernstiltak og sørget for at folk kan føle seg trygge i butikkene. Jeg er skikkelig stolt over den innsatsen de har lagt ned, sier direktøren, og legger til:

– Jeg vil også berømme kundene, som er flinke til å følge smittevernstiltakene og vise hensyn til hverandre og de ansatte.

Powered by Labrador CMS