Nyheter

#KUKRAFT er ett av flere bærekrfatsprosjekter Tine jobber med.

Tine kåret til Norges mest bærekraftige merkevare for tredje gang

For tredje gang har forbrukerne kåret Tine til Norges mest bærekraftige merkevare i den årlige undersøkelsen gjennomført av Sustainable Brand Index (SBI). Tine vant kåringen også i 2017 og 2019.

Publisert Sist oppdatert

– Pandemien har ført til at forbrukerne legger større vekt på innenlands produksjon og lokale råvarer, noe som har vært til nytte for Tine. I tillegg viser studien at Tine er kjent for sitt arbeid med emballasjeproblemet, helse og dyrevelferd. Til sammen gjør dette at forbrukerne oppfatter Tine som den mest bærekraftige merket i Norge i 2021, sier country manager i Norge Johanna Ekman i Sustainable Brand Index i en pressemelding.

254 norske merkevarer var med i undersøkelsen og minst 1000 forbrukere ble intervjuet i forbindelse med evalueringen av hver merkevare.

– På vegne av mer enn 9000 melkebønder og 4000 ansatte over hele landet takker jeg stolt og ydmykt for den tilliten forbrukerne igjen har vist oss. Dette er ikke et tegn på at vi er der vi skal være, men heller en ekstra motivasjon for å fortsette arbeidet om å bli bedre i hele verdikjeden fra gård til bord. For oss i Tine er ikke bærekraft et valgfag - det er pensum, og skal være en naturlig del av alt vi foretar oss, sier konsernsjef i Tine, Gunnar Hovland i en pressemelding.

Det er de samme tre merkevarene som troner på pallplass i år som i fjor, men første- og tredjeplassen bytter plass. Fjorårets vinner, Kiwi, rykker ned til en tredjeplass, og Ikea beholder sin plass som den merkevaren forbrukerne oppfatter som nest mest bærekraftig.

Powered by Labrador CMS