Nyheter

Fra fjorårets Black Week på Byporten i Oslo. I år i er denne i uke 47, mens selve Black Friday er 26. november. Foto: Terje Bendiksby, NTB

Vil handle for 3,3 milliarder på Black Friday

Virkes prognoser anslår at nordmenn vil bruke 3,3 milliarder kroner i norske fysiske butikker og nettbutikker på årets Black Friday, og 16,5 milliarder kroner i løpet av Black Week.

Publisert Sist oppdatert

Det er en økning på 25 prosent fra i fjor for Black Friday (26. november), men en nedgang på 8 prosent for Black Week (uke 47). Black Friday blir årets største handledag.

Sammenlignet med normalåret 2019 anslår Virke at omsetningen på Black Friday vil bli 11 prosent lavere i år, mens Black Week-omsetningen vil bli 12 prosent høyere.

– Black Friday er tilbake, men den totale omsetningen vil likevel ligge noe lavere enn i 2019. Det skyldes at færre butikker kommer til å avholde Black Friday, og at en del butikker kommer til å spre tilbudene utover i uken, som de gjorde i fjor. Det bidrar til at omsetningen under Black Week fortsatt vil ligge høyt, sier Jarle Hammerstad, leder for handelspolitikk i Virke, handels- og tjenestenæringens hovedorganisasjon, i en pressemelding.

Tall fra Virkes siste medlemsundersøkelse viser at færre butikker kommer til å avholde Black Friday/Black Week i år. De to siste årene har 74 prosent av kjedetilknyttede butikker avholdt Black Friday/Black Week. I år faller andelen til 64 prosent. Også de frittstående butikkene rapporterer om en nedgang i planene om å avholde Black Week, ned fra 37 prosent to siste år til 28 prosent i år.

Likevel spår Virke økt omsetning på Black Friday.

– Vi tror det skyldes at mange forbrukere er oppmerksomme på Black Friday og Black Week og vil benytte seg av tilbudene. På grunn av mange tilbud og tydelige konsepter denne uken handler vi mer, selv i butikker som ikke kjører tilbud. Og mange forbrukere ønsker å være tidlig ute med julehandelen, sier Hammerstad.

Novembers andel av omsetningen i årets to siste måneder har økt jevnt og trutt de siste ti årene, og i fjor var andelen 47,0 prosent (detaljhandel unntatt salg av motorvogner og salg på bensinstasjoner). I 2011 var andelen 43,8 prosent.

Black Friday slo til for fullt i Norge i 2015, og har i årene siden blitt markedsført bredt. Samtidig har netthandelen økt kraftig i samme periode, og under pandemien har netthandelsveksten skutt fart. For november og desember samlet vil netthandelen ligge over 50 prosent høyere enn i normalåret 2019. Anslagsvis 10,9 milliarder kroner vil bli brukt på netthandel i november og desember.

– Handel på nett har skutt voldsom fart under pandemien, og dette slår også inn i Black Week og Black Friday. Virksomhetene er til stede der kundene er og overgangen fra fysisk butikk blir stadig mer sømløs, sier Hammerstad.

Prognosen bygger på tall fra Virke og Kvarud Analyse.

Powered by Labrador CMS