Nyheter

Bjørn-Erik Stabell er Sjømatrådets utsending i Spania. Foto: Maria Gonzales, Norges sjømatråd

Vil ta laksesalget til Spania til nye høyder

Til tross for koronapandemien ble 2020 et rekordår for norsk lakseeksport til Spania, og aldri før har spanjolene spist mer laks enn i fjor. I år satser Sjømatrådet stort for å øke det spanske laksekonsumet ytterligere.

Publisert Sist oppdatert

De siste årene har Sjømatrådet gjennomført store, nasjonale markedsføringskampanjer for norsk laks blant annet i Italia, Japan og Frankrike. I år er det Spania som får den største kampanjepotten. Den avgjørelsen har Sjømatrådet tatt i samarbeid med markedsgruppen for laks og ørret.

– Spanjolene spiser mer laks enn noensinne, og laksen har blitt spanjolenes favorittfisk nummer én. Likevel spiser hver spanjol fortsatt «bare» rundt to kilo laks i året. Det er på nivå med nordmenns laksekonsum i 1994. Så fikk vi lakselenkene, lakseburgerne, laksefiletene og rett-i-ovnen-rettene med ferdigmarinert laks, og i dag spiser vi nordmenn rundt åtte til ni kilo laks per person hvert år, sier Bjørn-Erik Stabell i en pressemelding, som er Sjømatrådets utsending i Spania

En slik utvikling mener Stabell det er mulig å få til også i Spania.

– Spanjolene elsker laks, men per i dag eksporter Norge for det meste hel, fersk laks til Spania. Det er også i stor grad som hel at laksen er å finne i spanske butikker. Lakselenker, lakseburgere og de ferdigmarinerte filetene er et sjeldent syn. Ved å tilby spanjolene flere lettlagde og forbrukervennlige laksevarianter vil det kunne ta laksesalget til nye høyder.

Sjømatrådets storsatsing i Spania starter i slutten av mars, men selve hovedtrykket settes inn i månedene frem mot jul. Målet er å skape solid etterspørsel slik at de norske eksportørene kan lansere nye produkter i markedet.

– Skal vi lykkes med kampanjen må vi ha med oss eksportørene på laget. Eksportørenes kunnskap er uvurderlig, og vi vil gjerne ha innspill, dele erfaringer og samarbeide. Samtidig trenger også eksportørene tid til å planlegge sine egne markedsaktiviteter i kampanjeperioden - det være seg å utvikle nye forbrukervennlige lakseprodukter eller å kjøre egen reklame samtidig med storkampanjen.

Powered by Labrador CMS