Nyheter

– Aldri før har Coop hatt flere medeiere, og aldri før er det blitt betalt ut et større kjøpeutbytte enn for fjoråret, fastslår konsernsjef Geir Inge Stokke i Coop Norge.

Coop med rekordstort kjøpeutbytte

Coops medeiere får i disse dager utbetalt nærmere 1,3 milliarder kroner i kjøpeutbytte. I tillegg har medeierne fått kupong- og medlemskupprabatter som utgjør godt over én milliard kroner.

Publisert Sist oppdatert

Coops medeiere får dermed en samlet medlemsnytte på hele 2,5 milliarder kroner for 2021 – en økning på 4,2 prosent fra 2020. Aldri før har Coop hatt flere medeiere og aldri før er det blitt betalt ut et større kjøpeutbytte enn for fjoråret.

– I Coop er vi stolte over å være annerledes, spesielt når overskuddet i Samvirkelagene skal deles og medeierne får sitt kjøpeutbytte. Det jobbes kontinuerlig med å etablere nye medlemsfordeler og forbedre eksisterende fordeler og samarbeidsavtaler for å maksimere medeiernytte. Medlemsfordelene er med på å gi våre lojale kunder svært gode og relevante tilbud, sier konsernsjef Geir Inge Stokke i Coop Norge SA i en pressemelding.

Opptjeningen av kjøpeutbytte og andre medlemsfordeler preges av at også 2021 ble et annerledesår. Færre utenlandsreiser, kantine- og restaurantmåltider og mer tid i hjemmet har ført til vekst for dagligvarebutikkene og byggevarehusene i Coop. Blant Coops kjeder er det særlig lavpriskjeden Extra som har utmerket seg de siste årene som vekstvinneren i norsk dagligvarebransje. Kjeden, med 535 butikker over hele landet, har hatt suksess med kombinasjonen av lave priser og stort utvalg.

– Coop i Norge kommer i 2022 til å passere to millioner medlemmer i Samvirkelagene. Medeierne er våre beste kunder, og hver og en har bidratt til at vi i år igjen kan betale ut et rekordstort kjøpeutbytte. Det er samtidig motiverende at vi gjennom fjoråret fikk over 116.000 nye medeiere i samvirkelagene. Vi ser at antall innmeldinger øker fra år til år, og at kundene omfavner delingsøkonomien Coop står for, sier Stokke.

Av de 116.000 nye medeierne er 38 prosent under 30 år, og over 60 prosent er under 40 år.

– Det er ekstra gledelig at stadig flere yngre blir medeiere i Coop. De yngre kundene våre er i tillegg til delingsøkonomi opptatt av samfunnsansvar og tilgangen til sunn og bærekraftig mat. Alt dette får de hos oss i Coop, sier Stokke.

De tre mest brukte medlemsbonusene i antall brukere, er medlemsbonus på frukt og grønt hos Extra, Änglamark-bonus hos Coop Mega og gjenbruksbonus på handlenett, som gjelder i alle Coops butikker.

Noen av de mest populære medlemsfordelene hos partnere er, Circle K og YX. Også Coop HotellKupp har hatt høye bookingtall, ettersom mange har feriert i Norge det siste året.

Powered by Labrador CMS