Nesten 8 av 10 nordmenn sier de foretrekker å kjøpe norskprodusert mat og drikke, en økning på 13 prosentpoeng siden november i fjor.

Favoriserer norsk mat og drikke

Redaksjonen
Publisert: 13. mai 2022 kl 09.08
Oppdatert: 13. mai 2022 kl 09.15

Ifølge en landsrepresentativ holdningsundersøkelse utført av Norstat for Opplysningskontoret for Meieriprodukter i mars i år, sier hele 78 prosent seg enige i at de foretrekker å kjøpe mat og drikke som er produsert i Norge.

I november 2021 var 65 prosent enige i at de foretrekker norskproduserte matvarer, mens tallet økte til 78 prosent i mars 2022. Dette er en økning på hele 13 prosentpoeng.

– En såpass stor økning i de positive holdningene til å kjøpe norskprodusert mat kan tyde på at usikre tider får oss til å tenke mer over hvor viktig norsk matproduksjon er for oss. Norske melkebønder gjør en formidabel innsats for å holde kvaliteten og produksjonen oppe slik at vi kan nyte sunn og frisk norsk melk hver dag, sier direktør Ida Berg Hauge i Opplysningskontoret for Meieriprodukter i en pressemelding.

Selvforsyningsgraden av mat som spises i Norge, er ifølge Nibio på 40 prosent prosent dersom man også tar hensyn til andelen av fôret som importeres. Når det gjelder kjøtt, melk og meieriprodukter, er imidlertid selvforsyningsgraden høy.

–Selv om vi har begrensede muligheter til å dyrke korn, grønnsaker og frukt i Norge, er vi omtrent selvberget på melk og meieriprodukter. Det er en økning i importandelen når det gjelder ost, men forhåpentligvis vil folk fortsatt velge norske matvarer også i tiden som kommer. Vi ser blant annet at mange gleder seg over mangfoldet av gode norske oster som er en viktig del av norsk matproduksjon, sier Berg Hauge.