Nyheter

Global vekst for Spar

2021 ble et sterkt år for Spar internasjonal. Det globale salget økte med 3,3 prosent, til totalt 41,2 milliarder euro.

Publisert Sist oppdatert

­Sett over to år sammenlignet med normalåret 2019, økte salget med 10,5 prosent, basert på gjennomsnittlige årlige valutakurser.

– Veksten til Spar er bygget på robustheten til forsyningskjeden vår og et sterkt nettverk av butikker med forankring i lokalsamfunnene de betjener. Jeg er stolt av hvordan engasjerte Spar-kolleger over hele verden har stått opp og samarbeidet under pandemien og klart å opprettholde og utvide virksomheten vår internasjonalt i møte med nedstengninger og Covid-19-restriksjoner, fremholder administrerende direktør Tobias Wasmuht i Spar International overfor Dagligvarehandelen.

Wasmuht er i Norge i anledning av at 42 unge Spar-talenter fra hele verden er samlet på Leangkollen i Asker denne uken i forbindelse med Spar International sitt «Future Leader Programme». Nettopp det internasjonale Spar-fellesskapet er noe Spar-sjefen trekker frem som en viktig faktor for at kjeden kom seg så godt gjennom pandemien.

I Norge hadde Spar som andre dagligvarekjeder stor vekst under pandemien, men nå er det tøffere tider for alle, medgir administrerende direktør Ole Christian Fjeldheim i Kjøpmannshuset, som forvalter Spar-konseptet her til lands. Han er likevel fornøyd med at Spar-kjeden går mindre tilbake enn andre.

– Mens dagligvaremarkedet totalt har gått tilbake 7 prosent det siste året, har Spar gått ned med 5 prosent. Det betyr at Spar har tatt noe markedsandel, fremholder Fjeldheim.

Powered by Labrador CMS