Nyheter
Global vekst for Spar
2021 ble et sterkt år for Spar internasjonal. Det globale salget økte med 3,3 prosent, til totalt 41,2 milliarder euro.
Sett over to år sammenlignet med normalåret 2019, økte salget med 10,5 prosent, basert på gjennomsnittlige årlige valutakurser.
– Veksten til Spar er bygget på robustheten til forsyningskjeden vår og et sterkt nettverk av butikker med forankring i lokalsamfunnene de betjener. Jeg er stolt av hvordan engasjerte Spar-kolleger over hele verden har stått opp og samarbeidet under pandemien og klart å opprettholde og utvide virksomheten vår internasjonalt i møte med nedstengninger og Covid-19-restriksjoner, fremholder administrerende direktør Tobias Wasmuht i Spar International overfor Dagligvarehandelen.
Wasmuht er i Norge i anledning av at 42 unge Spar-talenter fra hele verden er samlet på Leangkollen i Asker denne uken i forbindelse med Spar International sitt «Future Leader Programme». Nettopp det internasjonale Spar-fellesskapet er noe Spar-sjefen trekker frem som en viktig faktor for at kjeden kom seg så godt gjennom pandemien.
I Norge hadde Spar som andre dagligvarekjeder stor vekst under pandemien, men nå er det tøffere tider for alle, medgir administrerende direktør Ole Christian Fjeldheim i Kjøpmannshuset, som forvalter Spar-konseptet her til lands. Han er likevel fornøyd med at Spar-kjeden går mindre tilbake enn andre.
– Mens dagligvaremarkedet totalt har gått tilbake 7 prosent det siste året, har Spar gått ned med 5 prosent. Det betyr at Spar har tatt noe markedsandel, fremholder Fjeldheim.