Nyheter

God plakatering ga betydelig kutt i matsvinn

Med en egen hylleplakat om trygg utløpsdato, gikk svinnet på Salma og Frøya betydelig ned.

Publisert Sist oppdatert

­ – Dette er en spennende test, sier bærekraftansvarlig Kenneth Skauge i Meny i en pressemelding.

Kjøpmann Martin Skipnes Aleksandersen hos Meny Nordstrand opplevde at matsvinnet på Salma og Frøya var altfor høyt. Han hadde en teori om at kundene ikke stolte helt på utløpsdatoen. De sto ofte i fiskehylla og gravde for å finne varen med best utløpsdato.

Sammen med bærekraftansvarlig Kenneth Skauge satt han i gang et testprosjekt. De hang opp en plakat der det sto at laksen er like god frem til utløpsdatoen og at Meny håper at kundene hjelper til med å få ned matsvinnet.

– I testperioden gikk matsvinnet ned fra cirka 6 prosent til 0,77 prosent på hel Salma og helt ned til null på halv Salma. På Frøya fikk vi også veldig gode resultater. Det er helt rått, sier Skipnes Aleksandersen.

Nå oppmuntrer Skauge andre Meny-butikker til å forsøke tilsvarende plakatering.

– Vi har generelt god utvikling på matkast, men leter hele tiden etter små og store tiltak som bidrar positivt inn i regnstykket. Det er interessant å se at direkte dialog med kundene fører frem, sier Skauge.

Meny har mål om å redusere sitt matsvinn med 50 prosent innen 2025.

– Å jobbe med tiltak for å redusere matsvinn er vinn-vinn, både for lommeboka og miljøet. Vi må sørge for at all maten som blir produsert blir solgt og spist opp, avslutter Kenneth Skauge.

Powered by Labrador CMS