Nyheter

10. mars kommer fasiten: Hvem lager Norges beste fruktdrikker?

Hanen kårer Norges beste fruktdrikker

Hele 260 produkter kjemper om titlene Norges beste sider, eplemost, fruktvin, fruktbrennevin og mjød.

Publisert Sist oppdatert

1. februar gikk påmeldingsfristen ut. Hanens prosjektleder Mariel Bull Jensen bekrefter til Matindustrien at rundt 260 produkter er påmeldt til konkurransen.

Hanen er landsdekkende næringsorganisasjon med over 525 medlemsbedrifter innen bygdeturisme, gardsmat og innlandsfiske i Norge. Hanen gjennomfører konkurransen på vegne av Norsk eplefest –norske fruktprodusenter som driver lokal foredling av epler og annen frukt til drikkeprodukter.

Siderbølgen

Juryen består barsjefer og restaurantsjefer, vinkelnere, Vinmonopolet, grossister, produsenter, matbloggere med flere til. Mer enn 50 dommere har meldt sin interesse.

En av dem er Francesco Marzola, sommelier og vindirektør hos Park Hotel Vossevangen, nordisk mester og vinner av NM for vinkelnere.

Han mener sider er fremtiden til matdestinasjonen Norge:

– Det er veldig interessant for meg å være med i prosessen med å fremme norsk sider. Det kommer til å bli mer og mer respektert som produkt, og vi i horeca har et ansvar med å formidle dette ut til folk. Jeg synes det er viktig å eksperimentere med forskjellige teknikker og utvikling av produkter, sier han.

I år skal også Hanen lansere nettstedet siderlandet.no, det skjer ventelig i mai. I 2021 kom nettstedet ostelandet.no, der hele Oste-Norge er samlet slik at det blir lettere for forbrukerne å finne fram.

To nye kategorier

Fruktnæringen i Norge drives ifølge Hanen i en svært positiv retning. Deltakelsen i konkurransen vokste med 50 prosent fra 2020 til 2021, da med 220 produkter fra 68 produsenter. I år er antall produkter altså passert 260.

– Nytt for 2022 er mjød og norsk fruktbrennevin som egne kategorier, forteller Mariel Bull Jensen

Stian Krog ved Mjøderiet poengterer viktigheten av å inkludere mjød som en ny kategori i kåringen:

– Konkurransen gir norske mjødprodusenter en sjanse til å synliggjøre mjød til et større publikum. Selv om mjød ikke har vært laget kommersielt i Norge på svært lang tid før nå i de siste årene, er det en drikk med lange tradisjoner og en del av vår kulturarv på mat og drikke. Mjød har også en plass ved norske matbord, slik at vi kan få «gudenes og kongenes drikk» tilbake til det norske spisekartet, sier Krog.

Inviterer publikum

Torsdag 10. mars skal norsk drikke feires. Nytt i årets konkurranse er at det arrangeres sidersmaking og matservering for publikum. Siderprodusenter og grossister fra hele landet stiller til smakinger av nye drikkeprodukter, og gir publikum muligheten til å oppdage nye favoritter.

Bedømming og arrangement vil skje i Landbrukets Hus i Oslo. Det blir fagdag, sidersmaking for publikum, prisdryss til vinnerne og festmiddag med norsk mat og drikke tilberedt av fremtidens vinkelnere og kokker fra Norsk Restaurantskole i Oslo.

Powered by Labrador CMS