Nyheter

Prisbevissthet: – Hos oss handler alle fornuftige mennesker som vil spare penger, sier driftsansvarlig Thor Johansen (t.v.). Daglig leder Trond J. Laeng i Holdbart er neppe uenig.

Holdbart: Opptil 40 prosent vekst

Butikkene til Holdbart har hatt opptil 40 prosent økning i omsetningen i høst. Redusert kjøpekraft får nordmenn til å jakte på ekstra billige dagligvarer.

Publisert Sist oppdatert

­– I høst har vi tydelig merket at nordmenn har fått dårligere råd, konstaterer driftsansvarlig og gründer Thor Johansen.

For Holdbart, som selger dagligvarer det er overskudd av med opptil 90 prosent rabatt, har dyrtiden bidratt til en omsetningsøkning i høst på 10-40 prosent i butikkene.

10 prosent økning

– Jo nærmere svenskegrensen butikken ligger, desto lavere har veksten vært, fremholder Thor Johansen.

Holdbart har vokst til 12 butikker fra Trondheim i nord til Stavanger i sør. I år har kjeden ekspandert til Stord og Haugesund.

Med nye butikker går det i år mot en samlet omsetning på 360 millioner, opp fra 325 millioner i fjor. Det gir en økning på 10-11 prosent.

I første halvår slapp pandemien taket og gav en nedgang sammenlignet med samme periode i fjor.

Færre koseprodukter

Holdbart reklamerer med at de er 20-90 prosent billigere enn dagligvarebutikkene. I sommer viste en sammenligning av Holdbart-prisene på 72 varer med prisene til Oda, som skal holde lavpriskjedenes nivå, at Holdbart var 48 prosent rimeligere.

– Prisveksten har skutt fart i høst. Nå er vi nok enda rimeligere relativt sett, tror Thor Johansen.

Kunder gir tydelig uttrykk for at de verdsetter prisnivået til Holdbart. Her sparer de penger i en tid der inflasjonen er høyere enn på flere tiår, og noe så nødvendig som mat har økt med vel 10 prosent på ett år.

Dyre dagligvarer påvirker hva folk legger i handlevognen hos Holdbart.

– Det har blitt flere nødvendighetsvarer og færre koseprodukter, sier Johansen.

Flere nyfattige

På steder som Fattighuset i Oslo, der mennesker i økonomisk nød kan få hjelp med mat, har køene blitt lengre. Samtidig har det kommet flere nyfattige som kan være i arbeid, men likevel ikke klarer de daglige utgiftene.

Hos Holdbart har man likevel ikke merket kundegrupper de ikke hadde før.

– Hos oss handler alle fornuftige mennesker som vil spare penger, erklærer Thor Johansen.

Så spørs det om de finner alt de trenger av daglige forbruksvarer.

– Nei, det gjør man nok ikke, men man får dekket kaloribehovet, medgir Holdbart-gründeren.

– Først handler man hos oss, deretter kan man oppsøke en dagligvarebutikk.

Tar store partier

Matsentralene trenger stadig mer mat, og svinn bekjempes høyt og lavt i dagligvarebransjen. For Holdbart har det likevel ikke blitt vanskeligere å få tak i overskuddspartier.

– Det har blitt litt færre kjølevarer, men generelt er tilgangen fortsatt god, synes Thor Johansen.

Holdbart har 540 leverandører på sin liste, og kan ta imot store partier. Butikkene har en salgsflate i spennet 900 -1600 kvadratmeter, og i juni åpnet kjeden sitt nye lager på 2500 kvadratmeter i Vestby.

– Hos oss vet leverandørene at de blir kvitt alt på ett sted, og slipper å ringe rundt, fremhever Johansen.

Minst like billig

Neste år ligger det an til fire-fem nye Holdbart-butikker. De to spikrede etableringene åpner i Sandefjord rundt påske og i Kristiansand etter sommeren.

– Vi vokser og ser for oss videre vekst i takt med at stadig flere nordmenn blir prisbevisste, sier Thor Johansen.

– Hva har Putin hatt å si for dere?

– Med ham har mye blitt dyrere, for eksempel frakt og strøm. Foreløpig har dette likevel ikke gitt sterke utslag i inn-prisene våre, fastslår Johansen.

I forhold til den ordinære dagligvarehandelen skal Holdbart være minst like billig som før.

– Vi trenger ikke øke prisene like mye som dem.

Powered by Labrador CMS