Nyheter

Kun 1 av 4 har endret kostholdet i en mer klimavennlig retning

Det er alt for få, mener Johanne Kjuus i Orkla Foods Norge. Nå samler de bransjen til debatt for å hjelpe nordmenn å ta riktige grep i hverdagen.

Publisert Sist oppdatert

­Tidligere i år slo FNs klimapanel for første gang fast: Våre hverdagsvaner har stor betydning i arbeidet med å få ned klimagassutslippene. Størst effekt har endrede matvaner – at vi spiser mat med lavere klimagassutslipp skriver Orkla Foods i en pressemelding.

Usikre på valg i hverdagen

I Norge sier nær halvparten av oss at vi ønsker å spise mer klimavennlig enn vi gjør i dag. Samtidig er det kun 1 av 4 som har endret kostholdet de siste årene i en mer klimavennlig retning. Det kommer frem i en fersk undersøkelse Norstat har gjennomført på vegne av Orkla Foods Norge, som står bak merkevarene TORO og NATURLI`.

– Utfordringen er at folk ikke vet hvilke endringer de skal gjøre for å spise mer klimavennlig. De engasjerte vet at det å spise mindre kjøtt har en betydning, men majoriteten er usikker på hvilke grep de skal ta i hverdagen. Vi i bransjen har et stort ansvar for å bygge kunnskap og hjelpe forbruker til mer klimavennlige matvalg i hverdagen, sier Johanne Kjuus, leder for bærekraft i Orkla Foods Norge.

Inviterer til debatt

Tirsdag 16. august kl. 16.00 samler Orkla Foods Norge matbransjen til debatt om hvordan bransjen kan gjøre det enklere for forbruker å spise mer klimavennlig. Blant deltakerne er Ikea, Oda, Mills, Choice og Opinion – samt Orkla Foods Norges egne merkevarer Toro og Naturli`.

Arrangementet «Med klima på menyen» finner sted på Clarion Hotel Thyholmen i Arendal. Konferansier er Eirik Bergersen. Debatten sendes også direkte på Facebook.

– Vi vet det er komplisert å endre folks matvaner, og vi må gjøre det enda enklere for forbruker å ta de gode klimavalgene i hverdagen. Klimamerking er en løsning, men vi må også hjelpe forbruker til å spise mer plantebasert og spise opp maten de både kjøper og lager, avslutter hun.

Mer om undersøkelsen

Undersøkelsen er gjennomført av Norstat på oppdrag fra Orkla Foods Norge i uke 22, 2022 (n=1043). Følgende funn ble gjort i undersøkelsen:

  • 47 prosentønsker å spise mer klimavennlig enn de gjør i dag (ganske enig/helt enig)
  • 24 prosent har endret kostholdet de siste årene for å bli mer klimavennlige (ganske enig/helt enig).
  • Blant de 24 prosentene som har endret kostholdet for å bli mer klimavennlig, er det å spise mindre kjøtt den endringen flest har gjennomført.
  • Blant de resterende 76 prosentene er vet ikke/ingenting det svaret med høyest frekvens.
  • 56 prosent mener det er behov for klimamerking av mat (ganske enig/helt enig).
  • 46 prosent mener at dersom matvarer var tydelig klimamerket ville de valgt flere klimavennlige produkter (ganske enig/helt enig)
Powered by Labrador CMS