En måling uført av Ipsos på oppdrag av Miljømerking Norge, som driver Svanemerket, viser at nordmenn svært skeptiske til påstander om bærekraft og klima på forbruksvarer.

Kundene dine er skeptiske til miljømerking

Publisert: 2. desember 2022 kl 08.42
Oppdatert: 2. desember 2022 kl 08.42

­Undersøkelsen viser at bare 21 prosent av nordmenn har tillit til at produkter merket som miljøvennlig, bærekraftig eller klimanøytral faktisk er bra for miljøet, skriver Klassekampen.

Målingen er uført av Ipsos på oppdrag av Miljømerking Norge, som driver Svanemerket. I alt 5.419 respondenter over hele Norden er spurt.

Saken ble først omtalt i Kampanje.

Ifølge undersøkelsen er nordmenn svært skeptiske til påstander om bærekraft og klima på forbruksvarer. To av tre, 68 prosent, svarer at de mener bedrifter ofte overdriver hvor miljøvennlige produktene deres er. Nesten like mange sier at de ofte er irriterte over at produkter markedsføres som grønne, uten noen god forklaring.

Cathrine Pia Lund, administrerende direktør i Miljømerking Norge, sier undersøkelsen viser at folk begynner å irritere seg over påstander uten innhold.

– Folk har ikke tillit til det vi kaller grønt tomprat. Jeg har stor forståelse for at det oppleves krevende å navigere i kommunikasjonsjungelen av grønne påstander, sier Lund.

(©NTB)

Saken fortsetter under annonsen

Ledige stillinger – Dagligvarejobb