KBS

Blir energistasjoner: Circle K har allerede rullet ut 1000 hurtigladere. Her laderne hos Circle K Lura ved Sandnes.

Lading preger fremtiden

Circle K har sett inn i glasskulen, og har allerede rullet ut 1000 hurtigladere.

Publisert Sist oppdatert

­– Skal vi overleve i dag, må vi sørge for nok ressurser og ikke sløse med dem. Samtidig må vi unngå å gjøre dumme ting, som å ødelegge bedriften eller miljøet, sier norgessjef Sverre Rosén, som deltok på Virke-konferansen tidligere i høst.

Den som ikke skal sløse, må være blant de beste når det gjelder kostnadseffektivitet. Hos Circle K innebærer det at stasjonene sammenlignes på parametere som svinn og strømforbruk.

Tilpasse seg raskt

Skal man vinne i morgen, må man sørge for at neste skritt gir muligheter.

– Er neste steg en del av den vinnende grenen? Har jeg fortrinn til å lykkes med neste steg, og hvilke egenskaper må jeg utvikle da, sier Circle K-sjefen.

Rask tilpasning: – Man må prøve og feile raskt og lære av andre, sier norgessjef Sverre Rosén i Circle K.

For å vinne enda lenger inn i fremtiden må man ha vinnende posisjoner, og kunne skille mellom posisjoner som er blindgater, marginale eller vinnende.

En viktig forutsetning er uansett å kunne tilpasse seg raskt nok.

– Man må foreta tilpasningene før dagens modell ikke fungerer lenger, så man ikke kommer sist til det nye «matfatet». Man må prøve og feile raskt og lære av andre, understreker Rosén.

En halv million måltider

For å unngå de uheldige stegene må bærekraft integreres i driften. «Ut av hatten» kan Rosén trekke flere tiltak som Circle K har gjennomført.

– Sammen med To Good To Go har vi reddet en halv million måltider. Med fornybart drivstoff har vi redusert utslipp tilsvarende 600.00 biler, fremhever han.

Samtidig er 1000 hurtigladere rullet ut, og bilvasken blitt miljøvennlig med 100 prosent Svane-merkede kjemikalier.

– Innen 2030 skal all emballasje hos oss være resirkulerbar, legger han til.

På stasjonene og hjemme

I øyeblikket preges energibildet av høye strømpriser og begrensninger i strømnettet. Circle K vil uansett vinne også i fremtiden, og satser tungt på lading.

Det gjelder ikke bare hurtiglading på stasjonene, men også hjemmelading som kjeden blant annet selger smarte ladere til. Satsingen strekker seg også til salg av strøm og tilbud for bedrifter.

Rosén ser inn glasskulen minst til 2040.

– Vi kan få en overetablering av ladepunkter, sier han.

Noe av svaret for Circle K blir å satse på stasjonene med de beste beliggenhetene med tilsvarende fasiliteter.

Bilene styrer seg selv

Elbiler med en rekkevidde på 1000 kilometer kan være en realitet om ikke altfor mange år.

– Da må satsing på beliggenheter langs motorveiene bli en del av svaret, sier Sverre Rosén.

Et sted lenger frem i tid har teknologien kommet så langt at autonome, elektrisk drevne biler trolig ruller på veiene. Energistasjonene vil trenge flere tilbud for å være relevante. Utleie av garasjeplass og ladeinfrastruktur til kjøretøyer som står i depot, kan være noe av det de må satse på.

Powered by Labrador CMS