Nyheter

– Netthandel på retur

Netthandel har en nedgang på 11,3 prosent sett mot fjoråret i 2. termin, ifølge NHO Service og Handel.

Publisert Sist oppdatert

­– Den normaliseringen etter pandemien som vi ser nå, er både naturlig og forventet, sier bransjedirektør Linda Vist i NHO Service og Handel i en pressemelding.

Totalt sett økte varehandelandelen med 3.6 prosent mot fjoråret samme periode. Butikkhandel hadde en vekst på 3,7 prosent i 2 termin, ifølge NHO-tallene.

«Peaket» under pandemien

Under pandemien, da store deler av samfunnet var nedstengt, opplevde store deler av varehandelen en sterk vekst i omsetning. Dette gjorde seg særlig gjeldende innenfor netthandel, som vokste med over 70 prosent fra 2019 til 2022.

Nå viser tallene at veksten for netthandel som salgskanal nådde sin peak under pandemien og nå er på retur, særlig drevet av at 30 prosent av butikkene som var stengt i starten av 2021 nå er åpne.

– Vi erfarer at forbrukere er sterkere tilbake til fysisk butikk og kjøpesentre, samtidig som netthandelens andel har styrket seg som salgskanal. uttaler bransjedirektør for handel i NHO Service og Handel, Linda Vist.

– Vi forventer at netthandelens økte andel av forbrukeres handlevaner har kommet for å bli, selv om vi ser en justering nå, sier Vist.

Dagligvare påvirkes

– Nedgang i omsetning er også tydelig innenfor dagligvare, med en nedgang på hele 8,9 prosent mot fjoråret samme periode, hevder bransjedirektøren.

– Mange sammensatte faktorer her påvirker tallene. Grensene er igjen åpne, strømprisene i deler av Norge er rekordhøy, drivstoff er dyrt og markedet preges av usikkerhet. Prisveksten ser vi nå påvirker forbrukeres handlevaner, avslutter Vist.

Det er imidlertid aktører innenfor dagligvarehandel på nett som forteller om fortsatt vekst i 2022, så bildet er nyansert.

Powered by Labrador CMS