­  En fersk PLMA-undersøkelsen konkluderer med at utsiktene til videre vekst for kjedenes egne merkevarer er gode. Bildet er fra PLMA-messen i 2019, hvor kjeder og leverandører møttes for å gjøre avtaler om private label-produksjon. Foto: PLMA

­En fersk PLMA-undersøkelsen konkluderer med at utsiktene til videre vekst for kjedenes egne merkevarer er gode. Bildet er fra PLMA-messen i 2019, hvor kjeder og leverandører møttes for å gjøre avtaler om private label-produksjon. Foto: PLMA

Ny studie: Mer positive til EMV

Publisert: 1. juli 2022 kl 08.58
Oppdatert: 1. juli 2022 kl 09.03

Ifølge undersøkelsen «Will Europeans Ever Shop the Same? Assessing consumers’ post-pandemic behaviour», er det klart at EMV nå langt på vei oppfattes som merkevarer på linje med industriens merker.

LES MER | Store sprik i EMV-tallene for Norge

Pris viktigere etter pandemien

60 prosent sier de vurderer EMV på linje med ordinære merkevarer, mens 20 prosent svarer at de ser på EMV som mer attraktive enn industriens merker.

Og ikke minst: 17 prosent sier dessuten at de har fått økt tillit til kvalitet, verdi for pengene, og hvor gode kjedenes merkevarer er generelt, sammenlignet hva de syntes før pandemien.

Samtidig oppgir mer enn halvparten av de spurte at prisene på produktene er viktigere for dem nå enn de var før covid. Det taler for at flere vil velge EMV i tiden fremover.

6.500 respondenter

Annonse

Undersøkelsen er basert på mer enn 50 spørsmål som er besvart av 6.500 respondenter i åtte land: Frankrike, Tyskland, Italia, Nederland, Polen, Spania, Storbritannia og Sverige.

Hver respondent identifiserte seg som den hovedansvarlige for husholdningens dagligvareinnkjøp.

– Hensikten med studioen «Will Europeans Ever Shop the Same? Assessing consumers’ post-pandemic behaviour» er å gi kjedene og EMV-leverandørene deres oppdatert innsikt i europeiske forbrukeres handlevaner, slik at de kan legge planer for private label-satsingen sin etter pandemien, sier president Peggy Davies i PLMA i en pressemelding.

Kjøper mer EMV

I undersøkelsen svarer nesten 3 av 10 respondenter at de kjøper mer egne merkevarer nå enn de gjorde før covid. Og det er særlig de litt yngre kundene som trekker snittet opp. Og det stopper ikke der. 4 av 10 sier de regner med å øke EMV-andelen i handlekurvene sine de to neste årene.

Det kommer også frem at EMV allerede utgjør en betydelig andel av forbrukernes kassalapper:

3 av 10 sier EMV står for mer enn halvparten av innholdet i handlekurven, og like mange sier at EMV utgjør en tredjedel av handelen.

Annonse
Fakta om PLMA
  • The Private Label Manufacturers Association (PLMA) er en non-profit-organisasjon som ble etablert i 1979 for å promotere private label (EMV).
  • Organisasjonen representerer over 3.500 medlemmer over hele verden, fra små familieselskaper til multinasjonale storkonsern.

Ledige stillinger – Dagligvarejobb