Nyheter

2021 ble et krevende år for Diplom-Is og Martin Kjekshus.

Omsetningsrekord og resultatfall for Diplom-Is

2021 ga ny omsetningsrekord, men pandemiutfordringene sendte driftsresultat i Diplom-Is ned fra 66 til 26 millioner kroner.

Publisert Sist oppdatert

– Pandemiårene har ført til en massiv økning i kategorien for iskrem og frosne desserter på over 20 prosent. Vi så en voldsom økning i dagligvare og Diplom-Isbilen i 2020 og en nedgang igjen i 2021, i takt med gjenåpningen av samfunnet. Vi har gjort mye for å sikre den gode leveringsevnen i 2021. Det har også kostet oss mer enn estimert, både i produksjon og på lagersiden, sier administrerende direktør Martin Kjekshus til Matindustrien.

1. september 2020 startet Martin Kjekshus som toppleder i Diplom-Is. 2021 er altså hans første hele driftsår.

Veksten flatet ut

Salgsinntekter for Diplom-Is konsern ble 1.254 millioner kroner, opp 2,3 prosent fra 2020. Det er ny rekord.

Selskapet er heleid av Tine SA, som kommenterer tallene slik i sin årsrapport:

«Den kraftige veksten Diplom-Is hadde i 2020, mye drevet av smittesituasjon og økt salg i dagligvare, flatet ut. Gjennom 2021 var Diplom-Is påvirket av skiftet med økning i salget i dagligvare og i Diplom-Isbilen i første halvdel av året, til avtagende salgsutvikling i takt med gjenåpning av samfunnet. Høyere produksjonskostnader og lagerkostnader sammen med reduksjon i salgsinntekter i andre halvår 2021 gjør at resultatet blir vesentlig svakere enn i rekordåret 2020».

Driftsresultatet i Diplom-Is konsern endte på 26 millioner kroner, 66 millioner kroner svakere enn 2020. Driftsmarginen ble 2,0 prosent, ned 5,2 prosentpoeng fra 2020.

LES MER | Kampen om iskremmilliardene spisser seg til

Ny strategi på plass

– Hvilke grep tar dere for å bedre driftsresultatet?

– Vi har gjennom 2021 lagt en ny strategi for selskapet og med det satt kursen for de neste årene. Vi har tro på at dette vil gi oss en stabil positiv lønnsomhetsutvikling fremover. Dette innebærer blant annet å jobbe tettere og bredere med kunde og kategori, gode tverrfaglige integrerte selskapsprosesser, i tillegg til å sørge for gode prognoser og forsyningsinformasjon så vi legger til rette for stabilitet og kontinuerlig forbedring i driften vår, svarer Kjekshus.

– Treffer markedet

Kjekshus peker på to forhold som vil gjøre også 2022 til et krevende år:

  • Økte priser på innsatsfaktorer

  • Avtagende vekst i kategorien etter pandemien

– Vi må balansere inntekts- og kostnadssiden på en klok måte, sier han.

Samarbeidet med kundene er godt:

– Vi skal i 2022 som alltid sørge for å levere førsteklasses iskrem til den norske forbruker. Vi har stor tro på at vi treffer godt i markedet med årets nyheter og aktiviteter, hvor vi henter tilbake kjente klassikere og nye spennende smaker. Bærekraft står også sentralt – både for å ta vår del av ansvaret som næringsmiddelaktør, og for å levere på forventningene til våre kunder, forbrukere og ansatte, sier Kjekshus.

LES MER | Kjempe Yes tilbake etter 25 år

Powered by Labrador CMS