Nyheter

Rema 1000 overtar majoriteten av Aldis danske dagligvarenettverk

Rema 1000 Danmark, en del av Reitan Retail, har inngått avtale om å overta majoriteten av den tyske dagligvarekjeden Aldi sitt butikknettverk i Danmark.

Publisert Sist oppdatert

Avtalen innebærer at:­

  • Rema 1000 Danmark kjøper 114 butikklokasjoner og tre distribunaler, inkludert en portefølje av eiendommer.
  • Avtalen omfatter ikke Aldis hovedkontor og resterende butikker i Danmark.
  • Transaksjonen er avhengig av godkjenning fra danske konkurransemyndigheter.

Avtalen skal gi Rema 1000 tilgang til attraktive lokasjoner som er godt egnet for Rema 1000-konseptet og bidra til ytterligere vekst i markedet.

– Rema 1000 Danmark har vært en fantastisk veksthistorie som viser skalerbarheten og vekstpotensialet i vår forretningsmodell, sier Reitan Retail-sef Ole Robert Reitan i en pressemelding.

– Avtalen med Aldi er et viktig steg i Reitan Retails strategi om å styrke vår posisjon, fornye og utvikle porteføljen og bidra til bærekraftig og lønnsom vekst, sier han.

Henrik Burkal, adm. direktør i Rema 1000 Danmark, sier avtalen markerer en viktig milepæl for kjeden, som åpnet sine første butikker i Danmark i 1994.

Odd Reitan (venstre) og Ole Robert Reitan. Foto: Øyvind Breivik

– Sammen med våre franchisetakere er vi veldig nær den lokale kunden, og vi har den mest effektive driften. Det gjør at vi kan tilby svært god valuta for pengene, sier Burkal.

– Dette oppkjøpet vil gi oss muligheten til å etablere flere Rema 1000-butikker på attraktive lokasjoner, med produkter av høy kvalitet til lave priser, sier han.

– Jeg er glad for å se at Rema 1000-konseptet vokser, bygget på sterke verdier, effektiv drift og lokalt eierskap, sier colonialmajor Odd Reitan.

– Aldis forretningsmodell var en stor inspirasjon da vi åpnet den første Rema-butikken i Trondheim i 1979, og preger fortsatt vår filosofi i hele Reitan i dag, sier han.

Powered by Labrador CMS