Nyheter

Konsernsjef Geir Inge Stokke i Coop Norge har klart det umulige: å ta markedsandeler fra Norgesgruppen.

Coop øker – Rema og NG taper andeler

Coop var den eneste av paraplykjedene som kapret markedsandeler i fjor. Rema 1000 gikk mest tilbake.

Publisert Sist oppdatert

Markedsandelen til Coop i Norge vokste fra 29,3 til 29,7 prosent i 2021, samtidig som Norgesgruppen og Rema 1000 mistet markedsandeler. Bunnpris står på stedet hvil, med 3,4 prosent.

At Norgesgruppen gir fra seg markedsandeler, er et aldri så lite bransjepolitisk jordskjelv. Det er riktignok bare snakk om en beskjeden nedgang, fra 44,1 til 44 prosent, men det er så vidt Dagligvarehandelen erfarer første gang Norgesgruppen ikke tar andeler på bekostning av konkurrentene.

Rema 1000 taper imidllertid enda mer, og går ned fra 23,2 til 22,9 prosent. Reitans lavpriskjede er den minste av «de tre store», og for dem er tapet av markedsandeler desto mer ubehagelig. Samtidig råder det neppe noen krisestemning hverken på Lade gård i Trondheim eller ved hovedkontoret på Ensjø i Oslo. Ettersom veksten i totalmarkedet er så stor sammenlignet med i 2019, vil 2021 stå igjen som et særdeles godt år omsetningsmessig.

Powered by Labrador CMS