Circle K tester ladecontainere

– Circle K tester ut ny teknologi på Ski, forteller Åse Bomann-Larsen, eiendomssjef i Circle K Norge.

Ski blir laboratorium for ny ladeteknologi

Publisert: 1. juli 2022 kl 09.53
Oppdatert: 1. juli 2022 kl 12.36

­– Dette er første gang Circle K tester ut denne teknologien, i noe land. Ski blir altså først i verden, og det er mange som kommer til å følge nøye med på testarenaen vår fremover, sier eiendomssjef Åse Bomann-Larsen i Circle K Norge i en pressemelding.

Teknologien som skal testes, er en såkalt ladecontainer. Containeren som nå reises i Ski består av to hurtigladere som kan lade opptil fire biler samtidig. Laderne brukes på normal måte, men er knyttet til et batteri som lades opp av strøm fra stasjonen på nabotomten, Circle K Ski.

Containeren er helnordisk. Strukturen er satt sammen av Stokke-selskapet Elywhere, mens Pixii fra Kristiansand har utviklet batteriet og finske Kempower står bak laderne.

– Ladere er dyre i etablering, særlig fordi du ofte må bygge en ny nettstasjon slik at vi får nok strøm. Ladecontainerne gir oss mulighet til å raskt bygge ut ladetilbudet, eller øke kapasiteten i perioder der vi vet etterspørselen vil være høy, sier Bomann-Larsen.

Men først skal teknologien altså testes ut på Circle K Ski – i samarbeid med grunneier Coop. Nå kan elbileiere i Ski og omegn lade bilen sin ved ladecontaineren, som står på en parkeringsplass ved siden av stasjonen.

– Valget av Ski som testarena er ikke tilfeldig. Vi ønsker å øke det kortsiktige ladetilbudet vårt her, uten å måtte investere i permanent infrastruktur. I tillegg ligger Ski nær Oslo, slik at vi kan følge nøye med underveis. Dessuten er det mange som eier elbil i Ski, og vi kan få jevn trafikk fra både privatbilister og yrkessjåfører, sier Bomann-Larsen.

Ingen land har flere elbiler per innbygger enn Norge, og de senere årene har Circle K etablert 350 ladestolper rundt om i landet. Eiendomssjefen til Circle K sier at dersom pilotprosjektet i Ski blir en suksess, vil det være aktuelt å utvide satsingen til flere steder i landet.

Saken fortsetter under annonsen

– Teknologien må fungere godt nok, og kundene må få en god ladeopplevelse. Det blir svært spennende å følge dette prosjektet fremover, mener Bomann-Larsen.

 

Ledige stillinger – Dagligvarejobb