Satsingen på å utvide sesongen med norske epler i butikk også vinterstid viser kraftig vekst i Coop.

Satsingen på å utvide sesongen med norske epler i butikk også vinterstid viser kraftig vekst i Coop

Foto

Foto: Opplysningskontoret for frukt og grønt

Suksess for utvidet eplesesong

Publisert: 2. mai 2022 kl 09.51
Oppdatert: 3. mai 2022 kl 16.04

Coop Norge samarbeider med Telefrukt i Gvarv i Telemark i det toårige prosjektet «Norske epler i utvidet sesong», som går fram til våren 2023.  Prosjektet eies av Telefrukt, som har en samarbeidsavtale Opplysningskontoret for frukt og grønt (OFG) og Stiftelsen Norsk Mat, som forvalter merkeordningen Nyt Norge.

300 tonn i år

Una Haug Andersen er produktsjef for frukt og grønt i Coop Norge. Hun kan presentere disse tallene fra Coop i prosjektet «Norske epler i forlenget sesong»:

  • Volum: 300 tonn i 2022 mot 100 tonn i 2021

  • Omsetning: 7,2 millioner kroner i 2022, opp 116 prosent fra 2021, altså mer enn en dobling.

– De norske Rubinstep-eplene er knasende sprø, lukter godt og er smakfulle. Tydelig merking med Nyt Norge merket gjør det lett for forbrukere å velge de norske eplene. Vi i Coop ønsker at kundene skal kunne nyte de fantastiske norske eplene også om vinteren, sier Una Haug Andersen til Matindustrien.

Både Coop og Telefrukt har fått en serie henvendelser fra overraskede og positive kunder.

– Noen har ikke trodd at det kan være sant, sier Haug Andersen i Coop.

Ultralavt oksygennivå løsningen

Det er såkalt ULO-lagring av eplene som er bakgrunnen for at du de siste vintrene har kunnet kjøpe norske epler. Teknologien heter ULO, som står for ultra lavt oksygennivå. Eplene i «dvale» og modningsprosessen eller nedbrytningsprosessen går saktere. Dermed holder eplene seg friske  i mer enn et halvt år etter innhøsting.

Det er samme teknologi som i dag brukes på importeplene. Teknologien har røtter helt tilbake til England i 1929, men først de siste årene har det skutt fart for norske epler.

Telefrukt er et av Norges største fruktpakkerier og holder til i Gvarv i Telemark. Det er eid av Bama (45 %), Telefrukt produsentlag (45 %) og Gartnerhallen (10%).

I 2019 satset Telefrukt 22,5 millioner kroner på et nytt avansert lagerbygg, der også ULO-lagringen skjer.

Eplesortene Rød Aroma, Elstar og Rubinstep inngår i prosjektet.

Sikter mot 20 prosent

Saken fortsetter under annonsen

Målene for hele prosjektet er flere:

  • Fram til 2023 er oppnå en markedsandel på cirka 20 prosent for norske epler som selges i vintermånedene fra desember til mars. Det vil i så fall gi et økt salg 3.400 tonn årlig og også styrke forbrukernes interesse for norskproduserte epler.

  • Redusere matsvinn

  • Forbedre økonomien i hele verdikjeden

 

 

 

 

Ledige stillinger – Dagligvarejobb